سخن روز

امیرالمومنین امام علي (ع) :

درانتظارفرج باشید واز رحمت وکارگشایی خدا ناامید نشوید، زیرا بهترین اعمال در نزد خدای بزرگ انتظار فرج است.

 

« قَالَ قَدْ وَقَعَ عَلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ رِجْسٌ وَغَضَبٌ أَتُجَادِلُونَنِي فِي أَسْمَاءٍ سَمَّيْتُمُوهَا أَنْتُمْ وَآبَاؤُكُمْ مَا نَزَّلَ اللَّهُ بِهَا مِنْ سُلْطَانٍ فَانْتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ» ( 1 )

ترجمه آیه :

«[حضرت هود با دیدن سرختی قوم عاد] گفت: پلیدی و خشم و عقوبت از سوی پروردگارتان بر شما حتمی شد. آیا با من درباره نام‌هایی جدل می کنید که شما و نیاکانتان بر آن [بت‌ها] نهاده‌اید؟ خداوند نسبت به حقانیت معبود‌های شما برهانی نازل نکرده‌ است. پس منتظر باشید، من هم با شما از منتظرانم».

تفسیر آیه :

نکته‌ها:

1. امام رضا فرمود: «چقدر صبر کردن و انتظار فرج کشیدن نیکوست! آيا نشنیده‌اید که عبد صالح فرمود: «انتظروا انّ معکم من المنتظرین»؛ پس منتظر باشید، من هم با شما از منتظرانم». ( 2 )

2. پیامبر خدا فرمود: «افضل العلادة انتظار الفرج؛ ( 3 ) انتظار فرج و گشایش، برترین عبادت است».

3. هرکس در زندگی خود، انتظار و امیدی دارد و البته زندگی به این امیدهاست. اگر چراغ امید خاموش بشود، دیگر کسی دنبال کاری نمی رود. منتهی باید دید که چه انتظاری ارزش دارد؟ همه افراد امید دارند، اما روشن‌فکر کسی است که درانتظار صلح جهانی باشد و برای همه مردم فکر کند.

اگر خواستید ببینید فردی چقدر ارزش دارد، ببینید آرزویش چیست؟ آرزوی یک بچه آدامس است! اما هرچه روح بزرگ‌تر شود، امید‌های او هم بزرگ‌تر می شود. بزرگ‌ترین افراد کسانی هستند که در انتظار حضرت مهدی باشند. چون انتظار حضرت، یعنی امید جهانی؛ خیر جهانی؛ عدالت جهانی؛ امنیت جهانی!

هرچه آرزو کوچک‌تر باشد، نشان می‌دهد که شخص کوچک‌تر است و هر چه آرزو بزرگ‌تر باشد، شخص بزرگ‌تر است. انتظار حضرت مهدی یعنی انتظار همه خوبی‌ها و محو همه بدی‌ها.

4. باید دانست که انتظار، یک عمل است؛ زیرا در روایات ما آمده است: «افضل الاعمال» و نمی‌گوید: « افضل الحالات». پس انتظار، عمل است؛ نه حالت وسکوت و سکون. انسانی که منتظر مسافرش است یا کشاورزی که منتظر رسیدن میوه‌هاست، آسوده خاطر می‌نشیند. ما که منتظر آقا هستیم، باید رفتارمان با رفتار آقا سنخیتی داشته باشد؛ پس منتظر یعنی انسان تلاشگر.

5. انتظار یعنی اعتراض به وضع موجود و امید به باز شدن درهای رحمت و معرفت. انتظار یعنی من منتظرم جهان پر از عدل شود. در دعای افتتاح  که منسوب به امام عصر است، می‌خوانیم: «اللهم انّا نشکوا الیک؛ خدایا! ما به تو شکایت می‌کنیم». یعنی نظام‌های طاغوتی موجود در روی زمین را قبول نداریم، پس چه حکومتی را قبول داریم؟ پاسخ آن در ادامه دعا آمده است: «انّا نرغب الیک فی دوله کریمه».

6. در زمانی که استاد شهید مرتضی مطهری در تهران بودند و برای تدریس به قم تشریف می‌آوردند، مدتی در قم میزبان ایشان بودم. در همان زمان و در مسیر راه، سؤالات زیادی از ایشان می‌پرسیدم که یکی از آن‌ها درباره انتظار ظهور بود. ایشان درباره حقیقت انتظار، مثلی را از مرحوم حجت‌الاسلام راشد ـ که قبلا در رادیو سخنرانی می کرد و مرد دانشمندی بود ـ نقل نمودند و گفتند: «وقتی شب می‌شود، همه ما در انتظار خورشید هستیم؛ اما معنی انتظار خورشید، این نیست که در تاریکی بنشینیم. هم منتظر خورشید هستیم، هم بلند می شویم و کاری انجام می‌دهیم و چراغی روشن می‌کنیم».

7. کسی که منتظر مصلح است، باید صالح باشد. انسان بی‌تفاوت و بی‌غیرت و بی‌پول و بی‌قدرت که نمی‌تواند بگوید: یا حجت بن‌الحسن، تشریف بیاور! کسانی که در انقلاب و نظام اسلامی نقشی نداشته و ندارند، اول از خدا بخواهند که به آن‌ها نقشی بدهد و بعد دعای ندبه بخوانند! وقتی می‌گوییم: مهدی بیا، حضرت بیاید چه کند؟ لابد می‌گویید او خواهد آمد تا از حق مردم دفاع کند. خیلی خب! وقتی هشت سال جنگ تحمیلی بود، شما چقدر از حق دفاع کردید؟ در این حوض چقدر شنا کرده‌اید که حالا اقیانوس اطلس می‌خواهید؟! کسانی که در انقلاب هیچ نقشی نداشتند، اصلا رویشان می شود که بگویند: مهدی بیا؟!

8. علامت اخلاص، انتظار فرج است. از امام جواد درباره چرایی لقب «منتظر» برای امام زمان سؤال شد. ایشان فرمود: «زیرا ایام غیبتش طولانی، و مدتش زیاد شود و مخلصان در انتظار قیامش باشند و شکاکان انکارش کنند و منکران، یادش را استهزاء کنند». ( 4 )

9. ابو‌بصیر روایت کرده‌ است که امام صادق فرمود: «آیا شما را از چیزی آگاه نکنم که خداوند بدون آن، هیچ عملی را از بندگان نمی پذیرد؟ گواهی دادن بر این‌که هیچ معبودی جز خدا نیست و این‌که محمد بنده [وفرستاده] اوست، و اقرار به هر آن‌چه خداوند امر فرموده و ولایت ما و بیزاری از دشمنان ما و پرهیزگاری و کوشش و خویشتن‌داری و انتظار حضرت قائم». ( 5 )

منبع : پرتوی از آیه های مهدوی محسن قرائتی به کوشش حسن ملائی

پی نوشت ها :

1. سوره اعراف، آیه 71.

2. نورالثقلین، ج 2، ص 44.

3. نهج الفصاحه، کلمه 409.

4. کمال‌الدین و تمام النعمة، ج 2، ص 378.

5. الغیبة، نعمانی، ص 200.

دسته بندی