سخن روز

امیرالمومنین امام علي (ع) :

درانتظارفرج باشید واز رحمت وکارگشایی خدا ناامید نشوید، زیرا بهترین اعمال در نزد خدای بزرگ انتظار فرج است.

 

اعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ يحُْىِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتهَِا  قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الاَْيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ.

ترجمه آیه:

بدانيد كه خدا زمين را پس از مردنش زنده مى ‏كند. ما آيات را برايتان به روشنى بيان كرديم، باشد كه به عقل دريابيد.

تفسیر آیه:

نکته ها:                   

و از آنجا كه زنده شدن قلب هاى مرده با ذكر الهى و پيدا كردن حيات معنوى در پرتو خشوع و خضوع در مقابل قرآن، شباهت زيادى به زنده شدن زمين هاى مرده به بركت قطرات حيات بخش باران دارد در آيه بعد مى ‏افزايد:" بدانيد كه خداوند زمين را بعد از مرگ آن زنده مى‏ كند" (اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها).

" ما آيات خود را در صحنه آفرينش و نيز در صحنه وحى براى شما تبيين كرديم شايد انديشه كنيد" (قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ).

در حقيقت اين آيه هم اشاره‏ اى است به زنده شدن زمين هاى مرده به وسيله باران، و هم زنده شدن دل هاى مرده به وسيله ذكر اللَّه و قرآن مجيد كه از آسمان وحى بر قلب پاك محمد(ص) نازل شده است و هر دو شايسته تدبر و تعقل است.

و لذا در روايات اسلامى اشاره به هر دو شده است:

در حديثى از امام صادق(ع) مى‏ خوانيم كه در تفسير اين آيه فرمود:

العدل بعد الجور

" منظور زنده شدن زمين به وسيله عدالت است بعد از آنكه‏ (1) با جور مرده باشد".

و در حديث ديگرى از امام باقر(ع) مى‏ خوانيم كه در تفسير" اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها" فرمود:

يحيى اللَّه تعالى بالقائم بعد موتها، يعنى بموتها كفر اهلها، و الكافر ميت!:

" خداوند زمين را به وسيله حضرت مهدى(ع) زنده مى ‏كند بعد از آنكه مرده باشد، و منظور از مردن زمين كفر اهل آن است و كافر مرده است"! .

ناگفته پيدا است كه اين تفسيرها در حقيقت بيان مصداق هاى روشن آيه است و هرگز مفهوم آيه را محدود نمى‏ كند.

در حديث ديگرى از امام كاظم(ع) آمده است:

فان اللَّه يحيى القلوب الميتة بنور الحكمة كما يحيى الارض الميتة بوابل المطر:

" خداوند دل هاى مرده را به نور حكمت زنده مى‏ كند همان گونه كه زمين هاى مرده را به باران هاى پربركت" . (2)

پی نوشت ها:

1- تفسير نمونه، ج ‏23، ص 342.

2- تفسير نمونه، ج ‏23، ص 343.

دسته بندی