سخن روز

امیرالمومنین امام علي (ع) :

درانتظارفرج باشید واز رحمت وکارگشایی خدا ناامید نشوید، زیرا بهترین اعمال در نزد خدای بزرگ انتظار فرج است.

 

در کتاب «فلاح السائل» آمده است: از اذکار مهمّ در تعقیب نماز ظهر، اقتدا کردن به امام صادق علیه السلام در دعا کردن براي  حضرت مهدي صلوات اللَّه علیه است. امامی که رسول خدا حضرت محمّد صلی الله علیه وآله وسلم در روایات صحیح به امّتش بشارت او را داده است و به آنها وعده داده که آن حضرت در آخرالزمان ظهور میکند. محمّد بن رهبان دبیلی روایت کرده است: ابو علی محمّد بن حسن بن محمّد بن جمهور قمی گفت: پدرم از پدرش محمّد بن جمهور و او از احمد بن حسین سکّري و او از عبّاد بن محمّد مداینی نقل کرد که: در مدینه بر امام صادق علیه السلام وارد شدم هنگامی که از نماز ظهر فارغ شده بود، آن حضرت دستها را به سوي آسمان بلند کرده بود و میگفت: یا سامِعَ کُلِّ صَوْتٍ، یا جامِعَ (کُلِّ فَوْتٍ)، یا بارِئَ کُلِّ نَفْسٍ بَعْدَ اي شنونده هر صدا؛ اي گردآورنده (هر نابود)؛ اي آفریننده هر جان و روان بعد از الْمَوْتِ، یا باعِثُ، یا وارِثُ، یا سَیِّدَ السَّادَةِ، یا إِلهَ الْآلِهَۀِ، یا مرگ؛ اي برانگیزاننده؛ اي وارث؛ اي آقا و سروَر آقایان؛ اي معبود معبودها؛ اي جَبَّارَ الْجَبابِرَةِ، یا مَلِکَ الدُّنْیا وَالْآخِرَةِ، یا رَبَّ الْأَرْبابِ، یا مَلِکَ چیره و متسلّط بر چیره شوندگان؛ اي پادشاه دنیا و آخرت؛ اي پرورش دهنده پرورشدهندگان، اي پادشاه الْمُلُوكِ، یا بَطَّاشُ، یا ذَا الْبَطْشِ الشَّدیدِ، یا فَعَّالًا لِما یُریدُ، یا پادشاهان؛ اي بسیار سختگیر؛ اي صاحب سختگیري شدید؛ اي انجام دهنده هر چه میخواهد؛ اي مُحْصِیَ عَدَدِ الْأَنْفاسِ وَنَقْلِ الْأَقْدامِ، یا مَنِ السِّرُّ عِنْدَهُ عَلانِیَۀٌ، شمارشگر تعداد نفسها و حرکت و جابجایی قدمها؛ اي کسی که پنهان در نزد او آشکار است؛ یا مُبْدِئُ، یا مُعیدُ. أَسْأَلُکَ بِحَقِّکَ عَلی خِیَرَتِکَ مِنْ خَلْقِکَ، اي آغازگر آفرینش؛ اي باز گرداننده؛ از تو میخواهم به حقّ خودت بر بندگان برگزیده ات از میان آفریدگانت، وَبِحَقِّهِمُ الَّذي أَوْجَبْتَ لَهُمْ عَلی نَفْسِکَ، أَنْتُ َ صلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ و به حقّی که براي ایشان بر خودت لازم کردي؛ که بر محمّد وَأَهْلِ بَیْتِهِ عَلَیْهِ وَعَلَیْهِمُ السَّلامُ، وَأَنْ تَمُنَّ عَلَیَّ السَّاعَۀَ السَّاعَۀَ و اهل بیتش درود بفرستی که سلام بر او و بر آنان باد، و در همین ساعت، در همین ساعت بر من منّت گذاشته بِفِکاكِ رَقَبَتی مِنَ النَّارِ، وَأَنْجِزْ لِوَلِیِّکَ وَابْنِ نَبِیِّکَ الدَّاعی إِلَیْکَ و مرا از آتش، رها کنی؛ و براي ولیّ خودت و فرزند پیامبر خودت که دعوت کننده به سوي تو بِإِذْنِکَ، وَأَمینِکَ فی خَلْقِکَ، وَعَیْنِکَ فی عِبادِكَ، وَحُجَّتِکَ عَلی به اجازه تو و امانتدارت در میان خلق تو و چشم تو در میان بندگان تو، و حجّت تو بر خَلْقِکَ، عَلَیْهِ صَلَواتُکَ وَبَرَکاتُکَ وَعْدَهُ. أَللَّهُمَّ أَیِّدْهُ بِنَصْرِكَ، آفریدگان تو است - که درودها و برکات تو بر او باد - وعده ات را انجام بده. خداوندا؛ با یاري خودت او را تأیید کن، وَانْصُرْ عَبْدَكَ ، وَقَوِّ أَصْحابَهُ وَصَبِّرْهُمْ، وَاجْعَلْ لَهُمْ مِنْ لَدُنْکَ و بنده ات را یاري نما، و اصحابش را قوّت بخش و آنان را شکیبایی عنایت کن؛ و براي ایشان از نزد خودت سُلْطاناً نَصیراً، وَعَجِّلْ فَرَجَهُ، وَأَمْکِنْهُ مِنْ أَعْدآئِکَ وَأَعْدآءِ قدرت یاري کننده اي را قرار ده؛ و در راحتی و فرجش تعجیل کن، و او را بر دشمنانت و دشمنان رَسُولِکَ، یا أَرْحَمَ الرَّاحِمینَ. رسولت مکنت و قدرت ببخش، اي مهربانترین مهربانان. گفتم: فدایت شوم؛ آیا این طور نیست که براي خویش دعا نمودید؟ حضرت فرمود: براي نور آل محمّد علیهم السلام و پیشرو و جلودار و انتقام گیرنده از دشمنان آل محمّد به امر خدا، دعا کردم. گفتم: فدایت شوم؛ کی خروج میکند؟ حضرت فرمود: هر گاه آن که آفرینش و امور عالم در دست اوست، بخواهد. گفتم: آیا براي خروج او علامتی هست؟ حضرت فرمود: آري؛ نشانه هاي مختلفی هست. گفتم: مانند چه چیزي؟ حضرت فرمود: خروج علامت و پرچمی از شرق و پرچمی از غرب و فتنه اي که بر اهل «زوراء» سایه می افکند، و خروج مردي از فرزندان عمویم زید در یمن، و به تاراج رفتن پرده بیت الحرام، و خداوند هر چه بخواهد، انجام میدهد. در کتاب «مکیال المکارم» آمده است: از این دعا چند چیز استفاده میشود: اوّل: مستحبّ است دعا کردن در حقّ حضرت حجّت صلوات اللَّه علیه و درخواست تعجیل فرج آن حضرت بعد از نماز ظهر. دوّم: مستحبّ است بالا بردن دستها هنگام دعا براي حضرت حجّت ارواحنا فداه. سوّم: مستحبّ است شفیع گرفتن ائمّه و درخواست کردن به حقّ ایشان، قبل از طلب حاجت. چهارم: مستحبّ است حمد و ستایش خداي عزّ وجلّ در ابتداي دعا. پنجم: مستحبّ است مقدّم داشتن صلوات بر محمّد و آل محمّدعلیهم السلام بر طلب حاجت. ششم: پاك کردن روان از گناهان به وسیله استغفار و مثل آن؛ تا روان پاك و براي اجابت آماده شود. شاهد این مطلب، طلب مغفرت و رهایی از آتش است که امام علیه السلام درخواست نموده است. هفتم: منظور از ولیّ مطلق که بدون اضافه و قید باشد در گفتار ائمّه علیهم السلام و دعاي ایشان همان مولايمان صاحب الزمان ارواحنا فداه است. هشتم: مستحبّ است دعا کردن در حقّ اصحاب و یاوران حضرت. نهم: امام صلوات اللَّه علیه در هر حالی شاهد بر اعمال بندگان است، آنها و رفتارشان را مینگرد که جمله «چشم تو در میان بندگانت» به آن اشارت و دلالت دارد. دهم: یکی از القاب حضرت حجّت ارواحنا فداه نور آل محمّد علیهم السلام است؛ در روایات نیز شاهد بر آن وجود دارد؛ محقّق نوري رحمه الله بعضی از آنها را در کتابش بنام «نجم الثاقب» ذکر کرده است. یازدهم: آن حضرت ارواحنا فداه بعد از امیر مؤمنان علی علیه السلام، امام حسن و امام حسین علیهما السلام افضل و برتر از دیگر ائمّه علیهم السلام میباشد و روایات دیگري نیز آن را تأیید میکند. دوازدهم: خداوند عزّ اسمه حضرت را ذخیره فرموده و آمدنش را به تأخیر انداخته است براي انتقام گرفتن از دشمنان خودش و دشمنان رسولش؛ و روایات در این باره متواتر است. سیزدهم: زمان ظهورش از اُمور پنهانی است که مصلحت الهی چنین اقتضا کرده است؛ در این مورد هم روایات متواتر است. چهاردهم: نشانه هاي گفته شده در روایت از علایم حتمی و قطعی نیست؛ به خاطر این جمله که در آخر کلام فرموده است: «و خداوند هر چه بخواهد انجام میدهد».

منبع: صحیفه مهدیه / تالیف مرتضی مجتهدی / بخش سوم: ادعیه بعد از نمازها

دسته بندی