سخن روز

امیرالمومنین امام علي (ع) :

درانتظارفرج باشید واز رحمت وکارگشایی خدا ناامید نشوید، زیرا بهترین اعمال در نزد خدای بزرگ انتظار فرج است.

 

تبلیغات

تاریخ انتشار: 6 ارديبهشت, 1395 - 13:47

 اولین جمعه ی ماه رجب با دومین چشمه سار معرفت در مسجد دارالسلام مصادف شد.

به گزارش روابط عمومی کانون وارثان انتظار تبریز، دومین جلسه چشمه سار معرفت سال جدید با ادامه جلسات نهج البلاغه و با سخنرانی حجت الاسلام نجدت (استاد حوزه و دانشگاه) روز جمعه مورخه 1395/01/27 در مسجد دارالسلام با شرکت جمعی از اعضای کانون تشکیل شد.

حجت السلام نجدت در آغاز بحث با مروری بر نامه شماره 62 نهج البلاغه، به ذکر چند نمونه از اهمیت این کتاب ارزشمند از امیرالمومنین حضرت علی (علیه السلام) پرداختند و اظهار کردند: <ابن ابی الحدید> می گوید: تنها یک سطر از نهج البلاغه برابر با هزار سطر از کلام <ابن نباته> است؛ در حالی که به نظر کل مردم او در فن فصاحت و بلاغت اعلم است. این کلام، حرفی دیگر در دل خود دارد؛ <ابن نباته> چگونه به چنین جایگاهی رسیده است؟ که به گفته ی وی: من صد فصل از پندهای امیر المومنین را یاد گرفتم و دانشی کسب کرده ام که هر چه تعلیم می دهم، تمام نمی شود؛ لذا ریشه ی این علم، فصاحت و بلاغت، امیر المومنین (علیه السلام) است.

هدایت نهج البلاغه:

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه ی قبل تصریح کرد: بر اساس نامه  شماره 62 نهج البلاغه می فهمیم که هر کس می خواهد به هدایت نهج البلاغه راه یابد، باید دارای سه خصلت باشد:

1. به هدایت خود بصیرت داشته باشد و بداند که حق است.

2. به گمراهی دشمن باور داشته باشد و ار آنان برائت جوید.

3. دنیا را در نظر نگیرد، بلکه به ابدیتی که در انتظار اوست، بنگرد.

کسی که اسلام و ولایت و ... را قبول داشته باشد، اما از دشمن اسلام و ولایت برائت نجوید، این اسلام و اطاعت از ولی وی در مقابل خداوند پذیرفته نیست.

حجت الاسلام نجدت افزودند: امام هنگام وقوف در عرفات از <زهری>  پرسید: تعداد مردم در عرفات را چه اندازه تخمین می زنی؟ <زهری> گفت: چهار هزار نفر که به قصد حج آمده اند و اموال خود را در راه او نثار می کنند و با ناله او را می خوانند. امام فرمود: ای <زهری>! ما اکثر الضجیج و ما اقل الحجیج؛ چه بسیار است ناله کننده و چه اندک است حج کننده.»

<زهری> شگفت زده شد و پرسید: این همه جمعیت کم است؟!

امام او را به خود نزدیک ساخت و دست مبارک به صورت وی کشید و فرمود: نگاه کن!

<زهری> همه را به جز اندکی به شکل میمون ها دید. حضرت بار دیگر دست به صورت او کشید و این بار آن ها را به شکل خوک دید. بار سوم به صورت چهارپایان.

 به امام عرض کرد: پدر و مادرم فدایت؛ معجزاتت مرا مدهوش کرد و کارهای شگفت انگیزت حیرانم ساخت.

امام فرمود: ای <زهری>! از تمام این گروه فراوان، تنها چند نفر حاجی هستند. هر کسی دوستان ما را دوست بدارد و از دشمنان ما دوری کند و خود را وادار به پیروی ما نماید، سپس در موقوف حج حاضر شود و امانت های ما را که خداوند به او سپرده است، به حجرالاسود تسلیم کند و به پیمان های ما که بر او لازم شده وفادار باشد، حج کننده واقعی است. … ای <زهری>! پدرم از جدم رسول خدا (ص) نقل کرد: منافقان که نسبت به آل محمد (صلی الله وعلیه و آله) و علی (ع) و دوستانشان دشمنی دارند، حاجی نیستند؛ بلکه حاجی واقعی، دشمن مخالفان این خاندان است. (تفسیر امام عسکری، ص ۲۵۶، در حاشیه کنز العرفان).

 بنابراین روایت هر کس که دارای سه شرط مذکور در نامه شماره 62 نهج البلاغه نباشد، چنین روزگار و سرنوشتی دارد.

وی افزود: براساس نامه شماره 62 نهج البلاغه که امیر المومنین (علیه السلام) می فرماید: «إِنِّي وَ اَللَّهِ لَوْ لَقِيتُهُمْ وَاحِداً وَ هُمْ طِلاَعُ اَلْأَرْضِ كُلِّهَا  إِنِّي وَ اَللَّهِ لَوْ لَقِيتُهُمْ وَاحِداً وَ هُمْ طِلاَعُ اَلْأَرْضِ كُلِّهَا مَا بَالَيْتُ وَ لاَ اِسْتَوْحَشْتُ وَ إِنِّي مِنْ ضَلاَلِهِمُ اَلَّذِي هُمْ فِيهِ وَ اَلْهُدَى اَلَّذِي أَنَا عَلَيْهِ لَعَلَى بَصِيرَةٍ مِنْ نَفْسِي وَ يَقِينٍ مِنْ رَبِّي وَ إِنِّي إِلَى لِقَاءِ اَللَّهِ لَمُشْتَاقٌ وَ حُسْنِ ثَوَابِهِ لَمُنْتَظِرٌ رَاجٍ: به خدا سوگند، اگر با ايشان روبرو شوم، من تنها باشم و آن ها روى زمين را پر كنند، نه باك دارم و نه هراس؛ زيرا به آن گمراهي كه آنان در آن غرقند و آن هدايتى كه خود بدان آراسته ‏ام، نيك آگاهم  و از جانب پروردگارم با يقين همراهم. من به ديدار خداوند و ثواب نيكويى كه مرا ارزانى دارد، اميد بسته ‏ام و منتظر آن هستم.

براساس این روایت میزان، حق است. میزان سنجش در بسیاری از روایات با لفظ های متفاوتی بیان شده است، مثل: میزان حق است؛ میزان، رضایت الهی است یا اسلام و ...

میزان رأی، مردم است یا رأی مردم، میزان است؟

امام خمینی (رحمة الله علیه) نیز در این مورد می فرمایند: میزان، رای مردم است؛ اما آیا این کلام، تناقضی در وجود خود ندارد؟ باید اشاره کرد که این کلام امام با کژفهمی های بسیاری همراه است که در سخنرانی های امام نیز ایشان اشاره کرده اند: «نظر آن ملتی که نهضت را به وجود آورد و قدرت های بزرگ را شکست و بعد از این هم دنبال همین قدرت [اسلام] خواهد بود، میزان است. نظرهای دیگران اگر موافق با نظر این هاست، اگر دنباله اسلام است و اگر با حفظ اسلام و احکام اسلام است، اهلاً و مرحباً و اگر انحراف است، آن ها باید بروند آنجایی که قبلا بوده اند. … هر اجتماعی که بر اساس اسلام و قوانین اسلام است، بر مسیر این ملت است و هر اجتماع و هر نطق و هر خطابه و هر قلم فرسایی که برخلاف مسیر اسلام است، هر چه باشد خلاف این نهضت است.» (صحیفه امام، جلد ۸، ص ۵۶)

پس باید دانست که میزان، رأی مردم است؛ نه اینکه اسلام میزان شده با رأی مردم.

وی با نتیجه گیری کلی به بحث خود خاتمه داد: اگر همه ی مخلوقات پشت به پشت هم دهند تا پشه ای را بیافرینند، ناتوان خواهند بود و اگر پشه ای از این مخلوقات، آزاری به آنان برساند، نمی توانند جلوی این اذیت را بگیرند.

 

 

دسته بندی