خانم ندا شادی، مسئول روابط عمومی کانون فرهنگی هنری وارثان انتظار(تخصصی مهدویت) به خبرنگار خبرگزاری صدق گفت: تابلوهای نمایشگاهی، کتابچه، فلش کارت و نرم افزار موبایل « زندگی به سبک آقازاده ها » به همت این کانون تولید شد.
وی ادامه داد: در این مجموعه، تمثیلاتی با موضوعات مختلف در رابطه با مهدویت طراحی شده است. در این مجموعه سعی شده است برای ایجاد رابطه بین خود و امام زمان (عج) از قالب های هنری گفتمان و طراحی و صفحه آرائی جذاب استفاده شود.
مسئول روابط عمومی کانون فرهنگی هنری وارثان انتظار تصریح کرد که در یکی از این تمثیلات آمده است: «هر کاری که می خواهی انجام بدهی، اول توجه کن که آیا امام زمانت به آن کار راضی است و اجازه آن را به تو می دهد و موجب خوشحالی او می شود یا خیر؟ بچه های مؤدب و با تربیت را در مهمانی دیده ای؟ وقتی شربت، شیرینی و شکلات به آنها تعارف می شود، پیش از آنکه چیزی بردارد، به پدر نگاه می کند و از نگاه او می فهمد که بردارد یا نه؟ ما نیز، دست به هیچ کاری دراز نکنیم، جز آنکه بدانیم رضایت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در آن است؛ چون رضایت او، رضایت خداست».
ندا شادی گفت: این مجموعه آماده فروش می باشد و در صورت نیاز و درخواست خرید می توانند به پرتال صدق مراجعه نمایند.

 

  معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت گفت: طرح 'ضیافت مهدوی' در ایام ماه مبارک رمضان با محور تفسیر آیات مهدوی و بررسی انحرافات و آسیب های مهدوی ازسوی مرکز تخصصی مهدویت اجرا می شود.
به گزارش آینده روشن، حجت الاسلام محمدرضا نصوری، معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت  از برگزاری طرح "ضیافت مهدوی" در ایام ماه مبارک رمضان خبرداد و گفت: این طرح درقالب یک نشست عمومی هر روز تا قبل از اذان ظهر ازسوی مرکز تخصصی مهدویت برگزار می شود.

وی بااشاره به محورهای مورد بحث در این طرح خاطرنشان کرد: موضوع تفسیر آیات مهدوی توسط حجت الاسلام مهدی یوسفیان و بررسی انحرافات و آسیب های مهدوی به کارشناسی معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت آموزش داده می شود.

حجت الاسلام نصوری با بیان اینکه تفسیر آیات در روزهای زوج و بررسی انحرافات در روزهای فرد برگزار می شود، اظهارداشت: برای شرکت کنندگان در این طرح نیز آموزش کوتاه مدت مهدویت هر روز قبل از برگزاری کلاس های طرح ارائه می شود.

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت بااشاره به محورهای این دوره کوتاه، تصریح کرد: این دوره در ۱۲ درس با موضوعات ضرورت طرح مباحث مهدویت، امام مهدی(ع) در یک نگاه؛ بررسی زندگی امام زمان(ع)، حضرت مهدی(ع) در روایات شیعه و سنی، بحث غیبت و فلسفه غیبت، انتظار و وظایف منتظران، بررسی علائم و شرایط ظهور، حکومت و ویژگی های حکومت امام عصر(ع)، بررسی رجعت و تاریخ عصر غیبت برگزار می شود.

پایان پیام/130
 
منبع: آینده روشن

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فوادیان، معاون پژوهشی بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) در گفت وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان پیرامون زمینه سازی های سیاسی که منتظران ظهور امام زمان (عج) باید داشته باشند، اظهار کرد: در دین اسلام دین و سیاست جدا نیست یعنی نمی توان گفت: احکامی عبادی وجود دارد که باید افرادی خاص به آنها بپردازند یا احکامی سیاسی و اجتماعی برای قشر دیگری وجود دارد، بلکه افراد در هر شغل و منصبی هم باید به احکام عبادی و هم احکام سیاسی و اقتصادی توجه داشته باشند.

 

انتظار برای ظهور شامل مجموعه ای فعالیت هاست

وی با بیان اینکه دین مجموعه ای از فعالیت هاست، افزود: منتظران هم باید اینگونه باشند و نمی توان گفت: عده ای از منتظران تنها باید به دعا بپردازند و عده دیگر زمینه ساز باشند یا فعالیت های سیاسی انجام دهند تا زمینه برای حاکمیت ولی خداوند ایجاد کنند.

فوادیان اضافه کرد: تمام منتظران دارای وظایفی هستند و فردی که در این مسیر دعا می کند یا کار سیاسی انجام می دهد دارای مجموعه وظایفی است یعنی امور سیاسی و عبادی در هم آمیخته است.

 

انتظار، درخت بدون ثمر نیست!

معاون پژوهشی بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) با اشاره به اینکه انتظار برای فرج امام زمان(عج) افضل اعمال است، گفت: منتظر ظهور باید حرکت و تلاش داشته باشد یعنی انتظار بدون حرکت و تلاش مانند درخت بدون ثمر است که هیچ فایده ای ندارد و در لفظ انتظار، عنصر حرکت و تلاش نهفته است.

 

امروزه معارف مهدویت با سیاست آمیخته شده است

وی اضافه کرد: یکی از ویژگی های منتظران، عدم رضایت از وضعیت موجود و تلاش برای رسیدن به وضع مطلوب است که یکی از این حوزه ها، شرایط سیاسی جهان است و امروزه معارف مهدویت با سیاست آمیخته شده و حتی دشمنان امام زمان(عج) نیز در عرصه سیاسی اقداماتی از قبیل: طرح خاورمیانه جدید را مطرح کرده اند یا به بیت المقدس توجه ویژه ای دارند.

فوادیان با بیان اینکه یک منتظر واقعی ظهور ناگزیر به پرداختن به مسائل سیاسی است، تصریح کرد: مهمترین وظیفه منتظران ظهور در این زمینه، دشمن شناسی است زیرا زمانی که از امام شناسی و شناخت جریان حق برای منتظران گفته می شود، باید شناخت جریان باطل را هم در دستور کار قرار دهیم تا دشمنان امام زمان(عج) را هم بشناسند.

 

منتظر باید صهیونیست شناس باشد

معاون پژوهشی بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) با بیان اینکه خداوند بدترین دشمنان ما را یهود معرفی کرده است:«أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذينَ آمَنُوا الْيَهُودَ»، تصریح کرد: براساس این آیه از سوره مبارکه مائده؛ یک منتظر باید صهیونیست شناس هم باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا منتظران در زمینه بصیرت زایی برای شناخت دشمن در جامعه هم وظایفی دارند، گفت: منتظر واقعی امام زمان(عج) تنها به اعمال فردی نمی پردازد و به جامعه سازی برای ظهور هم توجه دارد زیرا خداوند در قرآن می فرماید:«جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا» یعنی هم اکنون برای امام زمان(عج) هم دشمنانی وجود دارد و نمی توان گفت که ما با امام زمان(عج) هستیم اما با اهداف و دشمنان حضرت(عج) کاری نداریم.

فوادیان ادامه داد: امروز دربرابر ولی خداوند چه افرادی ایستاده اند؛ دشمنان سرسختی هستند که شناخت آنها لازم و ضروری است زیرا اگر آنها را نشناسیم، دین را از بین خواهند برد یا اگر نسبت به فعالیت هایشان بصیرت نداشته باشیم، از مسیر حق منحرفمان خواهند کرد پس شناخت این دشمن لازم است به این دلیل که یکی از ملاک های شناخت حقیقی جبهه حق، شناخت جبهه باطل است.

 

دشمنی آمریکا، صهیونیست و جریان فراماسونری با امام زمان(عج)

معاون پژوهشی بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) با اشاره به اینکه در طبقه بندی دشمنان امام زمان(عج) ابتدا ابلیس قرار می گیرد، افزود: بعد از آن انصار شیطان قرار می گیرند که امروز شامل:یهود، آمریکا، صهیونیست، جریان فراماسونری و ... اند که در برابر ولی خدا صف آرایی کرده و برای مشوش کردن چهره امام زمان(عج)، اقدامات رسانه ای می کنند لذا منتظران باید آنها را بشناسند و سپس جامعه را هم نسبت به آنها آشنا کنند که این حقیقتی قرآنی است و برای امام عصر(عج) دشمنانی وجود دارد.

 

وظایف منتظران ظهور در جمهوری اسلامی ایران

وی در پاسخ به این سوال که منتظران ظهور در حکومت اسلامی ایران به عنوان حکومت زمینه ساز چه وظایف سیاسی ای دارند، گفت: باید منتظران ظهور پیرو مسئولی در این نظام اسلامی باشند که برای امام زمان(عج) اقدام می کند و گوشش پی حرف های ایشان است و هوای نفس ندارد و از ابزار جهل استفاده نمی کند یا از انصار و جنود باطل بهره ای نمی برند و اینگونه افراد هر موضوعی مطرح کردند، وظیفه ما تبعیت است.

 

ملاک انتخاب مسئولان سیاسی

فوادیان با اشاره به ملاک های انتخاب مسئولان در این نظام اسلامی تاکید کرد: امام زمان (عج) افراد، جامعه و مسئولان مختلف را در دعای مشهور «اَللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفيقَ الطّاعَةِ» دسته بندی کرده اند، ایشان در آن دعا برای امرا، نیروی انتظامی، علما، مرفحان، زنان، فقیران، دانشجویان و ... مورادی را فرموده اند که براساس این دعا باید افرادی را انتخاب کنیم که دغدغه امام زمانی داشته باشند.

خبرگزاری صدق به نقل از شبستان : کتاب «سبک زندگی منتظرانه» اخیراً به قلم حجت الاسلام حسن ملایی از سوی انتشارات مرکز تخصصی مهدویت منتشر شده است، این مهم بهانه ای شد تا در سلسله گفت وگوهایی پیرامون مباحث مختلف این نوع از سبک زندگی با مؤلف این کتاب به گفت وگو بپردازیم که بخش اول از چهارمین شماره آن را در ادامه می خوانید:

 

 

حجت الاسلام حسن ملایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت و مؤلف کتاب سبک زندگی منتظرانه در گفت وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه نگرش ها و ارزش های حاکم بر این سبک خاص از زندگی جایگاه و اهمیت بسیار بالایی دارد و به مثابه پی برای ساختمان است، اظهار کرد: در زمینه سبک های زندگی، سوالی مطرح می شود که چگونه وفتی سبک های مختلف زندگی را در کنار یکدیگر قرار می دهیم، با اینکه دارای مشترکاتی هستند اما در نتایج نهایی با اختلاف هایی همراه می شوند؟

وی با اشاره به راه های برداشت صحیح از یک سبک زندگی و نحوه تشخیص صحیح بودن آن، افزود: این راه با اشراف بر نگرش های حاکم بر سبک زندگی ها حاصل می شود زیرا نگرش و ارزش های حاکم، یک سبک زندگی را می سازد و می توان از آن طریق، صحیح بودن آن را شناخت.

ظواهر زندگی، حاصل نگرش ها و بینش های ماست

ملایی با بیان اینکه سبک زندگی را نمی توان جدای از نگرش ها، باورها، بینش ها و جهان بینی ها فرض کرد، گفت: ظواهر زندگی ما که سبک زندگی مجموعه‌ای ای از آن است، حاصل نگرش ها و بینش های ماست و باید در سبک زندگی منتظرانه هم به آنها توجه ویژه کرد.

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه در زمینه نگرش ها که اساس و بنیان این سبک را تشکیل می دهند، می توان بر منابعی همچون قرآن کریم، روایات ائمه اطهار(ع) و روایت مهدوی اتکا کرد، ابراز کرد: این نگرش ها به سه بخش: نگرش های هستی شناسانه، نگرش های الهیاتی و نگرش های انسان شناسانه تقسیم بندی می شود.

وی با بیان اینکه علاوه بر منابع و نگرش های اسلامی در زمینه سبک زندگی منتظرانه، رویکردها، نگاه ها و توجهات خاصی پیرامون انتظار و باور به حضرت(عج) و ظهور ایشان داریم، تصریح کرد: این تقسیم بندی در نگرش ها هم نشأت گرفته از باورهای اسلامی است و به همین جهت تاکید و توجه ویژه ای به مبانی تشکیل دهنده سبک زندگی اسلامی داریم.

ملایی با اشاره به نگرش هستی شناسانه در سبک زندگی منتظرانه افزود: در این نگرش، چند مبنا داریم که خانه و منزل زیبای این سبک زندگی را بر ستون های آن بنا می کنیم که اولین ویژگی آن، نیازمندی و معلول بودن تمام موجودات هستی است.

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه یکی از شاخصه های تفاوت سبک زندگی اسلامی و غربی، نیازمند دانستن یا ندانستن ذاتی کل موجودات هستی است، تاکید کرد: اگر این موجودات را مستقل بدانیم، نوع خاصی از کارکردها را برای آنان تبیین خواهیم کرد اما اگر همه آنها را نیازمند و معلول بدانیم، کارکردهای متفاوتی برای آنها تعریف خواهد شد.

توجه به قوانین هستی لازمه سبک زندگی موفق

وی با اشاره به اینکه در سبک زندگی منتظرانه، معتقدیم، ذات موجودات هستی در تمام موارد از قبیل: وجود، بقاء، بدست آوردن نیازها و ... نیازمند هستند، گفت: دومین مبنا در نگرش های هستی شناسانه، قانون مندی است یعنی باید بدانیم، به عنوان یک انسان، زمانی که بنا داریم، سبک زندگی را انتخاب کنیم تا ما را به اهداف خود برساند، باید قانونمند بودن فضای جهان را هم در نظر بگیریم و بدون توجه به این قوانین، نمی توانیم سبک زندگی درستی داشته باشیم. بطور مثال اگر بناست، گندمی هم برداشت شود، قانون طبیعت آن است که ابتدا باید بذر گندم را در زمین کاشت، مراقبت کرد تا در نهایت گندم را برداشت کرد و جز گندم نیز محصولی نخواهد داد.

ملایی با اشاره به اینکه گاهی توقعات و رفتارهایی در زندگی انسان ها، بروز می کند که ناشی از عدم شناخت و توجه به قوانین طبیعت است، ابراز کرد: گاهی در سبک زندگی خود، خلاف جهت این قوانین، حرکت می کنیم و جریمه ها و عواقبی نصیب می شود که به دلیل این بی توجهی هاست.

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه سومین ویژگی در این نگرش، هدفمند بودن تمام هستی و عبث و بیهوده نبودن، است، افزود: این هستی به یک سمت در حرکت است و این جنب و جوش ها و حرکات، همگی برای رسیدن به یک هدف است و حتماً‌ آن حرکت استکمالی است نه سقوط به سمت فساد. از همین مبناست که ما آینده هستی و بشریت را روشن می‌بینیم.

وی با اشاره به اینکه در نظر گرفتن شعور عمومی همه موجودات، چهارمین ویژگی این نگرش است، گفت: بطور مثال معتقدیم در سبک زندگی منتظرانه باید یک خودمراقبتی داشته باشیم زیرا زمین یا دست و پای انسان، در قیامت شهادت خواهند داد، پس باید شعور عمومی را برای همه موجودات در نظر داشت و این مبانی از قرآن استخراج شده است و دلیلی برای آن خودکنترلی هاست.

زندگی موجودات دارای مراتب است

ملایی با اشاره به اینکه توجه به مراتب حیات هستی و زندگی موجودات، پنجمین ویژگی این نگرش است، تصریح کرد: برخی از مراتب حیات در موجوداتی همچون سنگ ها و جمادات کم است و تنها وجود دارند و در برخی دیگر، مرتبه حیات به معنای آن جلوه های خاص زندگی، بیشتر است، مانند گیاهان که علاوه بر وجود، نشر و نمایی نیز دارند و در برخی دیگر، پررنگ تر است مانند حیوانات که علاوه بر ویژگی های قبلی، حرکت هم دارند و در برخی موجودات ناشناخته، مانند فرشتگان نیز این مراتب بیشتر است. اما آنچه مهم است ذکر پاسخ به این سوال است که بدانیم مرتبه حیات و زندگی انسانی چیست؟

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت با طرح این سوال که مرتبه حیاتی انسان ها، چگونه است که برای رسیدن به آن، باید سبک زندگی مناسب را طراحی کرد، افزود: باید برای زندگی قائل به مراحلی بود که این ویژگی دیگر این نگرش است یعنی معتقدیم زندگی از دو مرحله دنیا و آخرت است. همچنین موجودات هستی از دو بخش مادی و غیر مادی یا محسوس و نامحسوس و یا طبیعت و ملکوت تشکیل شده است و این نیز یکی از وجه های تمایز این سبک با سبک های زندگی غربی است زیرا آنان اعتقادی به ملکوت و موجودات نامحسوس ندارند و به همین دلیل، زندگی آنها متمرکز برای بدست آوردن جنبه های مادی است.

وی با اشاره به اینکه سبک زندگی منتظرانه قائل به این مبنای اسلامی است که مراحل اصلی در زندگی داریم، افزود: هم اکنون ما در عصر غیبت امام زمان(عج) هستیم و هم اکنون حضرت(عج) را مشاهده نمی کنیم، پس اگر بحث نامحسوس بودن موجودات را در نظر نگیریم، موضوع غیبت ایشان را چگونه توصیف خواهیم کرد؟

اموری غیبی و مشهود در دنیا وجود دارد

ملایی ادامه داد: باید در سبک زندگی این مبنای قرآن را داشته باشیم که خداوند «يَـعْـلَـمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ» و لازمه آن این است که اموری غیبی و مشهود داریم، به این معنا که اموری نامحسوس داریم که با چشم سر دیده نمی شود، بنابراین، در سبک زندگی منتظرانه از امامی غایب صحبت می کنیم که محسوس و قابل مشاهده  حسی نیست.

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه دومین نگرش در سبک زندگی منتظرانه، نگرش های الهیاتی و توحیدی است، افزود: ممکن است، سوالی مطرح شود که چرا با بحث پیرامون نگرش های هستی شناسانه و پرداخت به همه موجودات، خداوند را جدا مطرح کرده اید که علت آن است، تمام آنچه در هستی وجود دارد یا مخلوق هستند یا خالق که خداوند است و این خالق دارای ویژگی هایی است که در دیگر موجودات وجود ندارد، به همین دلیل و به خاطر اهمیت آن، جدا پرداخته شده است.

توجه ویژه ائمه اطهار(ع) به نگرش های توحیدی

وی با اشاره به اینکه امام زمان(عج) در زمان ظهور و دیگر ائمه اطهار(ع) توجه ویژه ای به این نگرش توحیدی داشته اند، افزود: در آیه 39 سوره مبارکه انفال داریم: «وَ يَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ» یعنی حضرت حجت(عج) بعد از ظهور تمام دین را برای خدا و با محوریت خداوند قرار می دهد، یعنی در مجموعه نظام هستی و با پذیرفتن تمام مطالب قبلی، تمام آن مبانی را باید بر محور خالق هستی، قرار دهیم.

ملایی خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) در همین زمینه فرمود: «زمانی که حضرت قائم(عج) قیام می کند، هیچ سرزمینی باقی نمی ماند، مگر اینکه شهادت «لا إِلَهَ إِلاَّ الله و مُحَمَّداً رَسوُلُ الله» سر خواهد داد و به این معناست که ظهور حضرت مهدی(عج)، براساس یک نگرش توحیدی است و حول محور خالق موجودات می چرخد، پس ما نیز باید سبک زندگی خود را با این محور قرار دهیم زیرا کاملا بر مباحث هستی شناسانه، مبانی الهیاتی استوار است.

خبرگزاری صدق ؛ به نقل از شبستان : حجت الاسلام والمسلمین جواد جعفری، در رابطه با محورهای ارتباطی ماه مبارک رمضان با حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه و بهره مندی و استفاده هر چه بهتر و بیشتر از این ماه برای تقرب به امام زمان علیه السلام گفت: در رابطه با ماه مبارک و بحث مهدویت به چند نکته باید اشاره کرد؛ موضوع نخست مسئله دعاها و ارتباطات معنوی این ماه با امام زمان علیه السلام است. رمضان المبارک، ماه دعا و مناجات است و برخی دعاهای خاص و ویژه در این ماه به شکل خاص مربوط به ارتباط ما با امام عصر (عج) می شود.  

وی افزود: موضوع دیگری که به نوعی رمضان المبارک را به حضرت حجت علیه السلام مرتبط می کند اتفاقاتی است که وقوع آنها، مربوط به زمان ظهور است و برخی از آنها در ماه مبارک رمضان رخ می دهد.

این کارشناس مهدوی با اشاره به یکی از دعاهای ماه مبارک رمضان تصریح کرد: معروف ترین دعا در ماه مبارک رمضان که در ارتباط با حضرت مهدی علیه السلام بیان شده، دعای افتتاح است که گفته شده در هر شب از شب های ماه مبارک رمضان این دعا را بخوانید. این دعا بخصوص در فرازهای پایانی، به روشنی در رابطه با امام زمان علیه السلام و مباحث مهدویت سخن می گوید. ما در این فرازها از خدا می خواهیم که ما را از کسانی قرار دهد که طبق آیات الهی وارثان زمین خواهند بود.

حجت الاسلام جعفری با اشاره به آیه 55 سوره مبارکه نور ابراز کرد: آیه شریفه 55 سوره مبارکه نور می فرماید : «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكمُ ْ وَ عَمِلُواْ الصَّلِحَتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فىِ الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لهَُمْ دِينهَُمُ ...؛ خداوند به كسانى از شما كه ايمان آورده ‏اند و كارهاى شايسته كرده‏ اند وعده داد كه در روى زمين جانشين ديگرانشان كند، هم چنان كه مردمى را كه پيش از آنها بودند جانشين ديگران كرد...»  در دعای افتتاح نیز می خوانیم:«اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى وَلِيِّ أَمْرِكَ الْقَائِمِ الْمُؤَمَّلِ وَ الْعَدْلِ الْمُنْتَظَرِ...؛ خدايا درود فرست بر ولى امرت، آن قائم آرزو شده، و دادگستر مورد انتظار، و او را در حمايت فرشتگان مقرّبت قرار ده و به روح القدس تأييدش كن اى پروردگار جهانيان. خدايا او را دعوت كننده به كتابت، و قيام كننده به آئينت قرار ده، او را جانشين خود روى زمين گردان، چنان كه پاكان پيش از او را جانشين خويش قرار دادى، دينى را كه برايش پسنديده اى به دست او پابرجا بدار، و ترسش را به امنيت بازگردان، تا با اخلاص كامل تو را بپرستد. »

مولف «دیدار در عصر غیبت، از نفی تا اثبات» بیان کرد: فرازهای مرتبط با مباحث مهدوی از این جا و با صلوات بر حضرت حجت علیه السلام آغاز می شود و اینگونه ادامه پیدا می کند: «اسْتَخْلِفْهُ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفْتَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِ .. او را جانشين خود روى زمين گردان، چنان كه پاكان پيش از او را جانشين خويش قرار دادى» امام ما را نیز در زمین وارث و جانشین خود قرار ده همانگونه که حجت های گذشته را وارث قرار دادی. یعنی دعا می کنیم که حکومت حضرت حجت (عج) هرچه سریع تر واقع شود. در دعای افتتاح ما هر شب از خدا می خواهیم که این اتفاق رخ دهد و دعا و درخواست می کنیم که ما را از کسانی قرار دهد که بتوانیم این حکومت را درک کنیم. در واقع ما در ماه مبارک رمضان و در قالب دعای افتتاح هر شب حضرت حجت (عج) را یاد می کنیم.

حجت الاسلام جعفری در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: محور دوم در این رابطه موضوع ظهور امام عصر (عج) است. چرا که از میان پنج نشانه حتمی ظهور، یک نشانه (صیحه آسمانی) در ماه مبارک رمضان واقع می شود. بر اساس روایات یکی از پنج نشانه حتمی ظهور، صیحه ای آسمانی است که تاکید فراوانی در روایات بر آن وجود دارد و احادیث شیعه و سنی دلالت بر وقوع آن در ماه مبارک رمضان دارند. بر اساس تحقیقات انجام شده قریب به 300 روایت از شیعه و سنی در این رابطه وجود دارد که در آنها گفته شده این صیحه آسمانی در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان شنیده می شود.

وی تاکید کرد: شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان شبی است که خداوند در آن به وسیله جبرئیل ندایی را در عالم منعکس می کند که همه آن را می شنوند و امام علیه السلام در شب بیست و سوم ماه مبارک به عالم معرفی می شوند و از مردم خواسته می شود که به ایشان بپیوندند چرا که او حق است و به سوی حق دعوت می کند. این محور نیز اهمیت ماه مبارک رمضان را می رساند که پیوندی عمیق و وثیق با ظهور دارد و آشکارترین نشانه ظهور که همگان شاهد آن خواهند بود علامتی است  که در این ماه اتفاق می افتد.

مولف «مشترکات شیعه و اهل سنت در مهدویت» ادامه داد: حتی برخی معتقدند که با آمدن این ندای آسمانی، امام علیه السلام که قریب به چهار ماه بعد (یعنی در ماه محرم ظهور خواهند کرد) با این ندا و صیحه آسمانی، یک نوع ظهور خاص برای افرادی خاص خواهند داشت و نائبانی را تعیین خواهند کرد و فعالیت ها از ماه مبارک رمضان آغاز می شود تا چهار ماه بعد که محرم می رسد و حضرت مهدی (عج) در روز عاشورا ظهور می کنند.

وی تصریح کرد: بنابراین، گفته شده که امام مهدی (عج) فعالیت های خود را از این ماه شروع می کنند تا به محرم برسد. که این نیز یکی از محورهای ارتباطی ماه مبارک رمضان با امام زمان علیه السلام است.

حجت الاسلام جعفری با بیان اینکه مسئله دیگر در این زمینه، «اصل اثبات وجود امام زمان علیه السلام است»، ادامه داد: ما معتقدیم که در حال حاضر و در زمان ما امام حی و حاضری وجود دارد که در میان ماست. ائمه علیهم السلام خود به ما آموخته اند که برای اثبات وجود امام معصوم (ع) در هر عصر و زمانی به سوره قدر احتجاج کنید که با استناد شما به آیات قرآن، طرف مقابل هیچ پاسخی نخواهد داشت. بنابراین رمضان المبارک  از این جنبه (قرار گرفتن شب های قدر در آن) نیز با مهدویت مرتبط است.

وی یادآور شد: ما در سوره قدر می خوانیم: «تنزل الملائکۀ و الروح...» ملائکه در شب قدر نازل می شوند برای هر امری؛ ائمه علیهم السلام گفته اند که به افرادی که امامت را نمی پذیرند بگویید که این ملائکه چرا در شب قدر برای تدبیر امور به زمین نازل می شوند؟ آیا در زمین خبری است؟ ملائکه در زمین به نزد چه کسی و کدام شخصیت والا مقام نزول می کنند؟ اصولا چرا برای تدبیر امور به جای عروج و صعود به عرش الهی به زمین نزول می کنند؟ پس معلوم می شود که در زمین کسی است که چنین قدرت و توانی دارد که ملائکه باید به نزد او آمده و کسب تکلیف کنند!

مولف «شرح حال بانوان رجعت کننده» خاطرنشان کرد: این خود ثابت می کند که در هر زمانی امامی هست که ملائکه هر سال بر او نازل می شوند و با استدلال به این آیه می توان حضور امام زمان (عج) را اثبات کرد. از دیگرهای محورهای ارتباطی می توان به دعای سلامتی امام زمان (عج) که ما می خوانیم (اللهم کن لولیک) اشاره کرد.

وی در پایان یادآور شد: اصل زمان و وقتی که برای قرائت این دعا ذکر شده شب قدر ماه مبارک است. البته اشاره شده که در سایر مواقع و زمان ها نیز بخوانید اما زمان اصلی که برای خواندن آن تاکید شده ماه مبارک رمضان و شب قدر است. ماه رمضان بهترین فصل برای تقرب به حضرت حق و زمینه سازی برای ظهور و تربیت و تهذیب خود و کسب آمادگی برای یاری امام زمان علیه السلام است.

خبرگزاری صدق ؛ به نقل از شبستان : حسن محمودی، درباره راه های تربیت مهدوی فرزندان گفت: ما برای این که ظهور محقق شود باید روی لایه های مختلف جامعه کار کنیم، یعنی زمینه سازی را باید در همه لایه های اجتماعی انجام داد. اما آن نسل و آن لایه ای که بیشترین تاثیر و در عین حال بیشترین پذیرش را دارد، کودکان و نوجوانان هستند که متاسفانه در این عرصه هر چه دشمن زیاد کار کرده ما کمکاری داشته و داریم.

وی افزود: ما در حوزه ها، دانشگاه ها و مراکز علمی و ... تلاش می کنیم که بهترین اساتید را جذب کنیم. اما برای مقطع ابتدایی معلمان خوب گزینش نمی شوند. معلمانی که دغدغه های فرهنگی داشته باشند؛ دغدغه های آموزش دینی داشته باشند؛ هرچند معلمان ما خوب هستند اما در گزینش، بهترین ها را برای مقطع ابتدایی در نظر نمی گیریم.  

این محقق مهدوی تصریح کرد: ما باید در مهدهای کودک، در مهدهای قرآنی و در مقطع پیش دبستانی، آموزش هایی را هماهنگ با زبان کودک تعریف کنیم، که کودک از همان دوره کودکی با امام زمانش آشنا شود و اولین موضوعی هم که درباره امام عصر علیه السلام باید به کودکان آموزش داد، موضوع مهربانی و عطوفت امام عصر (عج) است.

محمودی درباره آن دسته از گزاره های مهدوی که در دوران کودکی می توان به کودک آموخت، بیان کرد: این که حضرت حجت علیه السلام، فردی مهربان و دوست داشتنی هستند، در بین ما حضور دارند، می توان با ایشان ارتباط برقرار کرد، می توان به ایشان سلام داد، می توان به ایشان هدیه داد و مواردی از این دست که در حد فهم و درک کودک باشد را می بایست از همان دوران کودکی آموزش داد.

وی تاکید کرد: کودکان باید از همان کوچکی تصویری زیبا و دلنشین از امام زمان (عج) داشته باشند. در این رابطه نباید صرفا به آموزش های کلاسیک بسنده کرد. باید بازی های متعدد در این رابطه بسازیم، سرگرمی های زیبا با این موضوع را گسترش دهیم، انیمیشن ها  و کارتون های جذاب برای کودکان و نوجوانان تهیه کنیم.

 این نویسنده مهدوی در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در عرصه جهاد فرهنگی تصریح کرد: امروز دشمن دقیقا موضوع منجی را نشانه گرفته و غیرمستقیم در قالب کارتون، انیمیشن و بازی های رایانه ای و... منجی اسلام را فردی خشن معرفی می کند. ما باید در این زمینه تلاش صدچندان داشته باشیم. به فرموده مقام معظم رهبری که به موضوع جهاد فرهنگی اشاره داشتند امروز مسئله جهاد در این عرصه از اهمیت فوق العاده ای برخوردار بوده و دارای اولویت است. افرادی که این هنر و این مهارت را دارند باید وارد میدان شوند. ما امروز در این عرصه به نسبت فعالیت های جبهه مقابل خیلی عقب هستیم و نیاز به تلاش مجاهدت گونه داریم.

محمودی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز کرد: همان قدر که در مسائل هسته ای دانشمندان ما تلاش جهادی دارند و برای کشور و نظام ما این موضوع اهمیت دارد به همان اندازه هم باید در این عرصه به شکل جدی کار کرد. تا بتوان گامی در جهت زمینه سازی ظهور برداشت.

وی یادآور شد: وقتی دشمن، امام مهدی علیه السلام را فردی خشن معرفی می کند با برنامه و هدف این کار را انجام می دهد. هیچکس فرد خشن را دوست ندارد و منتظر آمدن او نخواهد بود. بدون عشق و علاقه به امام مهدی (عج) ما هیچگاه به سمت ظهور حرکت نخواهیم کرد. چون کسی تمایلی ندارد که برای آمدن یک فرد خشن و خون ریز زمینه سازی کند. دشمن دقیقا این نقطه را نشانه گرفته است. در حالی که ما می دانیم که با ظهور حضرت حجت علیه السلام اصلا مهربانی ظهور پیدا می کند. در روایات داریم که همگان در ایام ظهور مهربان می شوند و کینه از دل ها رخت برمی بندد. پس رهبر چنین جامعه ای مسلما یک رهبر مهربان خواهد بود. رهبری که مهربانی خود را از پیامبر خدا صل الله علیه وآله، رسول مهربانی ها به ارث برده است. اهل بیت (ع) ما چقدر مهربان بوده اند!!

محمودی ادامه داد: دشمن درباره خشونت منجی و معرفی او به این شکل کار کرده و کار می کند. گردن زدن گناهکاران، راه انداختن جوی خون، کشتن مخالفان و... این مطالب چیزهایی است که درباره امام عصر (عج) تبلیغ می شود. وقتی شما بدانید مهمانی در راه دارید که از مهر، محبت ، مهربانی و عطوفت او فراوان شنیده اید مسلما مشتاق و بی تاب او خواهید شد. اما اگر به شما بگویند کسی در راه است که از شدت خشونت همه انسان های گناهکار را گردن می زند و مخالفان را می کشد و ... مسلما تمایلی برای آمدن او نخواهید داشت چه رسد به دعا کردن برای ظهور او.

این پژوهشگر مهدوی در پایان خاطرنشان کرد: امروز برای آنکه کودکان و نوجوانان ما با دعا فرج مانوس شوند و منتظر ظهور باشند باید در مقابل دشمن که سعی می کند چهره ای خشن از امام مهدی (عج) تصویر کند، چهره مهربان و وجه رحمت وجودی ایشان را تبیین کنیم.

خبرگزاری صدق، به نقل از شبستان: حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور، ضمن اشاره به نقش خانواده در ایجاد جامعه مهدوی تصریح کرد: خانواده اصولا آن کوچک ترین واحد اجتماعی است که اگر به خوبی سازمان پیدا کند و شکل بگیرد، بسیاری از نقص ها و کمبودهایی را که در یک جامعه شایسته نباید شاهد آن بود، مرتفع می کند.

وی افزود: به میزانی که این هسته اصلی (خانواده) به خوبی شکل بگیرد، امکان تامین کمالات و ارزش های اجتماعی فراهم می شود. ما به دلیل اینکه در خانواده ها دچار سستی، کاستی و ضعف هستیم، هزینه های اجتماعی بسیاری را تحمل می کنیم؛ به عنوان مثال اگر امروز در خانواده مسائل اقتصادی کمتر تبدیل به مشکل شود و خانواده بتواند معیشت خود را تامین کند، مسلما اجتماع در این رابطه کمتر هزینه خواهد کرد.

رییس گروه مطالعات قرآن و حدیث پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: اگر سلامت و بهداشت در خانواده رعایت شود، جامعه هزینه کمتری برای حفظ سلامت و بهداشت افراد خواهد داد. در مسایل اخلاقی، روحی روانی، مسائل علمی و آداب معاشرت و هنجارهای اجتماعی نیز به همین صورت است؛ یعنی خانواده جزو کم هزینه ترین و پرثمرترین بخش های در خدمت اجتماع محسوب می شود.

حجت الاسلام بهجت پور تاکید کرد: اگر بخواهیم خانواده ها را به خوبی مدیریت و تربیت کنیم، نتیجه این می شود که از خانواده پاک زمینه برای تشکیل جامعه پاک آماده می شود و خانواده آلوده و ضعیف منبعی برای پمپاژ ضعف و بیماری به جامعه خواهد بود. البته از آن سو نیز گاه این اجتماع است که در خانواده تاثیر می گذارد؛ اما تجربه نشان داده که میزان تاثیرگذاری جامعه و خانواده هایی که دارای اصالت هستند و تربیت در آن ها تربیتی درست و ریشه دار است، بسیار اندک خواهد بود.

صاحب تفسیر «همگام با وحی» در ادامه با اشاره به نقش خانواده در سرنوشت افراد بیان کرد: امروز مشاهده می شود که خداوند در قرآن کریم در رابطه با مسئله انبیا و ائمه (ع) از جمله پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) هنگامی که از کمالات ایشان سخن می گوید، می فرماید: «خداوند احوال تو را در همه حال می بیند.» مفسرین در تفسیر این فراز آورده اند که وجود مبارک رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) دائما از صلب مردان پاک به رحم مادرانی پاک منتقل شد تا اینکه تبدیل به انسانی شد که در جهان تحول ایجاد کرد. همچنین، فرزندان حضرت زهرا (سلام الله علیها) و نسل های پاکی از سادات و امامزادگان که اگرچه معصوم نبوده، اما نقش های مثبت ایفا کرده اند، همه به دلیل آن سلامت، صلابت و لبریز بودن از کمالات اخلاقی، معنوی و سلامت های الهی و انسانی در میان خانواده ها بوده است.

وی یادآور شد: بنابراین از یک خانواده کوچک اما نورانی می توان جهان را تغییر داد و به همین نسبت اگر بنا است که جامعه ای منتظر ظهور حضرت بقیه الله داشته باشیم، جامعه ای که بتواند بار حمایت، همراهی، ولایت پذیری حضرت مهدی (عج) را بر عهده بگیرد و در زمان ظهور دست بیعت به ایشان دهد، باید بتوانیم چنین خانواده هایی را ایجاد کنیم که در این صورت مسلما شرایط برای ظهور و سپس به ثمر رسیدن اقدامات پس از آن فراهم می شود.

رییس موسسه علمی قرآنی تمهید در پایان خاطرنشان کرد: تمرکز روی خانواده مهدوی و تلاش برای اینکه نور مهدوی در خانواده ها تقویت شود، یکی از تصمیمات ارزشمندی است که در دهه مهدویت نیز مورد توجه قرار گرفته است.

خبرگزاری صدق، به نقل از شبستان: حجت الاسلام علی حیدری، درباره تبلور آموزه های زینبی در مباحث مهدوی تصریح کرد: حضرت زینب (سلام الله علیها) و حضرت مهدی (علیه السلام) هر دو از فرزندان حضرت فاطمه و مولی الموحدین (علیهما السلام) هستند. این بانوی مکرمه (س) بنا بر مشهور، پنج جمادی الاول سال ششم هجرت چشم به جهان گشودند.

وی افزود: این اتحاد و پیوند در حسب و نسب گویای این واقعیت است که پاکی، طهارت، شرافت و اصالت تباری، افراد را در زمان های مختلف پیوند می دهد و آن ها در مسیری گام برمی دارند که یک حقیقت است. درختی را که حضرت زینب (سلام الله علیها) حفظ و حراست کرد، آخرین فرزند این خاندان به ثمر می رسانند و شکوفا می کنند.

این استاد مباحث مهدوی تاکید کرد: حضرت زینب (سلام الله علیها) در چهار مقام الگوی مناسبی برای منتظران هستند. اولین و مهمترین مقام، مسئله «معرفت نسبت به امام» است. تمام خطبه های حضرت (س)‌ در همین راستا ایراد شده که در حقیقت دمیدن روح حیات به جامعه بشری است. خطبه های حضرت زینب (سلام الله علیها) حاکی از این است که چرا امام خود را نشناختید و بر علیه او شمشیر کشیدید؟

حجت الاسلام حیدری در ادامه با اشاره به اهمیت جایگاه امامت در اعتقادات شیعه گفت: امروزه اگر شخصی سخنان حکیمانه دختر علی (علیه السلام) را دنبال کند، نتیجه اش این است که در صف یاران امام زمان (عج) در مقابل دشمنان این خاندان قرار می گیرد و به حقیقت این حدیث شریف خاتم الانبیاء (ص) پی می برد که فرمودند: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه؛ آن کس که بمیرد در حالی که امام زمانش را نمی شناسد، به مرگ جاهلیت مرده است.»

وی دومین زمینه الگوگیری منتظران از حضرت زینب (سلام الله علیها) را موضوع «حمایت و دفاع از حریم ولایت» برشمرد و تصریح کرد: حفظ و حمایت معصوم (علیه السلام) به منزله نگه داشتن واسطه فیض و ارکان عالم است، که فایده آن شامل همه موجودات می شود. حضرت زینب (سلام الله علیها) دختر آن امامی است که با خوابیدن در بستر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در لیله المبیت جان پیامبر (ص)‌ را حفظ کرد. دختر زهرا (سلام الله علیها)یی است که در راه دفاع از ولایت جانش را فدا کرد. حضرت زینب (سلام الله علیها) با حضور در کاروان حسینی عظمت و جلالیتی داشت که در روز عاشورا با سبقت گرفتن از امام حسین (علیه السلام) و رساندن خود به پیکر غرق به خون حضرت علی اکبر (سلام الله علیه)، حمایتی عظیم از امام خویش به منصه ظهور گذاشت. هنگامی که صدای حضرت علی اکبر (ع) در میدان طنین انداز شد، زینب (سلام الله علیها) با پای پیاده به سوی میدان شتافت و شتابان خود را به عزیز برادر رساند.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت بیان داشت: حفظ و حراست از امام زمان یعنی امام سجاد (علیه السلام) در عصر عاشورا را نیز نباید فراموش کرد. آن هنگام که فرماندار ناپاک کوفه، عبیدالله بن زیاد، دستور قتل امام سجاد (علیه السلام) را صادر می کند، این خروش حضرت زینب (سلام الله علیها) است که دشمن را وادار به عقب نشینی می کند؛ آنجا که فرمود: «ای پسر زیاد!  دست از کشتن خاندان ما بردار؛ به خدا هرگز او را رها نخواهم کرد، مگر اینکه اگر می خواهی او را به قتل برسانی، خون مرا هم بریزی.» آن حضرت با سرپرستی، حفظ و حراست از خاندان و یادگاران امام حسین (علیه السلام) در کاروان اسرا نسبت به حفظ جان امام باقر (علیه السلام) که طفلی سه ساله بودند نیز همت گماشت.

حجت الاسلام حیدری در ادامه به وظایف منتظران با توجه به آموزه های زینبی اشاره کرد و گفت: امروز منتظران در عصر غیبت نسبت به امام عصر (علیه السلام) وظایفی دارند که یکی از این وظایف، حمایت از امام مهدی (عج) است. چنانکه شخص حضرت در فرازی از دعای عهد می فرمایند: «المحامین عنه (حمایت کنندگان از امام)» این یکی از بارزترین ویژگی های یک منتظر است. چگونگی حفاظت و یاری امام در هر عصر به حسب زمان ها و مکان ها متفاوت است. حمایت از ایشان گاهی با ذکر فضایل و صفات و نشانه ها و دلایل وجود ایشان است و گاهی با دعا کردن برای تعجیل فرج و دعا برای سلامتی امام.

وی تاکید کرد: آنچه از حضرت زینب (سلام الله علیها) برای این زمان می توان آموخت «تصمیم و اقدام عملی» برای شناختن و شناساندن و معرفی امام زمان (عج) و حمایت و یاری همه جانبه از امام است. دست کشیدن از هوا و هوس ها و یاری دین خدا و ولی او مهمترین نوع حمایت و یاری رساندن به امام در این روزگار است.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت افزود: از دیگر نمونه های الگوگیری منتظران از حضرت زینب (سلام الله علیها) می توان به موضوع «عبادت» آن حضرت اشاره کرد. این بانوی بزرگوار با الگو قرار دادن جد گرامی و پدر و مادر بزرگوارش و برادران عزیزشان (علیهم السلام) قبل از هر چیز بنده خالص خدا بود و تا آخر عمر با معرفت کامل آن را حفظ کرد؛ تا آنجا که در روز یازدهم محرم در کنار بدن مطهر برادر با کمال خضوع و خلوص به خداوند عرض کرد: «اللهم تقبل منا هذا القلیل القربان.» حتی در شب یازدهم محرم نیز بعد از آن همه مصیبت، نماز شب زینب (سلام الله علیها) فراموش نشد و یاد امام عزیز خویش را زنده نگاه داشت که در آخرین وداع خود به او فرموده بود: «خواهرم در نمازهای شبت مرا فراموش مکن.»

مدیر آموزش مرکز تخصصی مهدویت خاطرنشان کرد: مقام دیگر برای الگوگیری، صبر این بانوی محترم است. حوادث تلخ و ناگواری که برای حضرت زینب (سلام الله علیها) رخ داد، از جمله غم فراق جد بزرگوارش، شهادت امیرالمومنین (علیه السلام)، شهادت مادر گرامی اش، شهادت برادرانش و همچنین شهادت فرزندانش (محمد و عون، که در عاشورا به شهادت رسیدند) به قدری سنگین و سهمگین است که خدا می داند. اما حضرت زینب (س)‌ چه مقامی در برابر تحمل این مسایل و مصائب داشته است که در خصایص الزینبیه این گونه زبان حال ایشان را نقل کرده اند (این روایت نیست، بلکه به عنوان زبان حال بیان شده است): «آنچنان صبر و استقامت کنم که صبر از صبر من ناتوان شود.»

حیدری یادآور شد: اوج صبر و استقامت این بانوی بزرگوار در زمان اسارت بود؛ وقتی ایشان را به کوفه بردند و در مجلس ابن زیاد حاضر شد. حضرت در این مجلس خطبه ای خواند که همگان تصور کردند کلام امیرالمومنین (علیه السلام) در کوفه طنین انداز شده است. سپس در مجلس یزید ملعون خطبه ای قراء و آتشین بیان کردند که باعث رسوایی بنی امیه شد.

وی در پایان یادآور شد: حضرت زینب (سلام الله علیها) چنان حماسه ای آفرید که پایه های حکومت بازماندگان معاویه را به لرزه درآورد و در آنجا قسم یاد کرد که ما جز زیبایی چیزی ندیدیم. شهادت یک انسان کامل در نظر اولیای الهی جمیل است؛ نه برای اینکه جنگ کرده و کشته شده است؛ بلکه برای اینکه این جنگ و کشته شدن برای خدا بوده است. همه این موارد نشان از تسلیم محض بودن و مطیع بودن ایشان نسبت به امام زمان خود دارد که با شجاعت و فداکاری هرچه را که داشت، برای امامش فدا کرد و حتی خود نیز به اسارت رفت و با افتخار همه این مصائب را پذیرفت و در نهایت در سال 62 هجری دار فانی را وداع گفت.

خبرگزاری صدق، به نقل از شبستان: حجت الاسلام جواد جعفری، درباره پیوند «ماه رجب و انتظار» و بهره مندی از فیوضات این ماه برای رسیدن به مقام «منتظر واقعی» تصریح کرد: ماه رجب کمک بسیار بزرگی است برای یار امام زمان (عج) شدن و اینکه بتوانیم از منتظران واقعی باشیم.

وی افزود: روایاتی که در رابطه با یاران امام زمان (علیه السلام) وارد شده و به عبارتی احوالات کسانی که می خواهند یار امام (عج) باشند را توصیف کرده است، می توانند در این رابطه راه گشا باشند. از جمله حدیثی از امام صادق (علیه السلام) که در آن اشاره می کنند که هر کس خوشحال و خشنود می شود که از یاران امام زمانش باشد، باید این گونه باشد و در ادامه چند ملاک را برمی شمارند.

کارشناس مسایل مهدوی در ادامه با توجه به روایت امام صادق (علیه السلام) بیان کرد: حضرت (ع) چند معیار را در این رابطه بیان می فرمایند: نخست اینکه فرد باید روحیه انتظار را در خود زنده نگه دارد و سپس می فرمایند: «فیعمل بالورع و محاسن الاخلاق». بنابراین، در کنار مسئله زنده نگاه داشتن روحیه انتظار، باید «ورع» و «پرهیز از گناه» را نیز مد نظر داشت. یعنی کسی که می خواهد یار امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد، باید پرهیز از گناه را سرلوحه کارهای خویش قرار دهد و تلاش کند تا اخلاق رذیله را کنار گذاشته و در برخورد با دیگران اهل حُسن خلق شود.

حجت الاسلام جعفری در ادامه یادآور شد: بررسی روایاتی که به بحث «اخلاق منتظر» می پردازند و یا روایات و احادیثی که در آن ها اخلاق کسانی که دوست دارند از یاران حضرت مهدی (عج) باشند، توصیف شده است، نشان می دهد که همه آن ها بر مسئله پرهیز از گناه تاکید دارند. از سوی دیگر در بحث اعمال ماه رجب نیز بر موضوع عبادت تاکید بسیاری می شود و اعمال و دعاهای فراوانی برای این ماه نقل شده است. لذا اگر کسی از این ایام استفاده کند، برای اینکه تقوا و پرهیز از گناه را در خود افزایش دهد، بسیار موثر خواهد بود.

مدرس مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: این فرصت (ماه رجب) یک سکو و یک زمان بسیار ویژه است. از جمله اعمالی که در این ماه مورد تاکید قرار گرفته، موضوع استغفار است که بسیار بر آن تاکید شده و نقل است که این ماه، را ماه «عصم» نامیده اند؛ چرا که در آن رحمت الهی به شکل ویژه بر بندگان نازل می شود و بندگان مورد عنایت خداوند قرار می گیرند. بنابراین اگر کسی که در این ماه تحت عنایات خاص الهی قرار دارد، بتواند با این الطاف و عنایات ویژه از زمینه موجود استفاده کند، برای اینکه روحیه پرهیز از گناه را در کنار خوش خلقی و روحیه انتظار در خود تقویت کند، می تواند برای یاری امام زمان (عج) و توفیق خدمت در سایه ایشان آمادگی کسب کند.

وی تصریح کرد: ماه رجب یک زمان بسیار مناسب است برای اینکه انسان بتواند چنین ویژگی هایی را در خود بارور کرده و توفیق رسیدن به مقام یک «منتظر» را کسب کند. به عنوان مثال در رابطه با خصایص و ویژگی یاران حضرت مهدی (عج) نکاتی وجود دارد مانند شب زنده داری، عبادت کردن، ذکر و ... که نمونه ی این اعمال در رجب نیز بیان شده و انجام این امور می تواند زمینه مناسبی باشد تا فرد خود را برای یاری امام (عج) مستعد گرداند.

حجت الاسلام جعفری گفت: در روایات ما تاکید شده است که یکی از امور بسیار مهم «ثبات قدم در دین» است. در دعاها نیز گفته می شود که کسانی که دوران غیبت را درک می کنند حتما از خدا «ثبات قلب و ثبات قدم در دین» را بخواهند. بنابراین یکی از چیزهای مهمی که در دوران غیبت می بایست از خدا درخواست کرد، «ثبات قدم در دین» است. علاوه بر این، در دسته ای از روایات نیز به ما توصیه می شود که کسی که در دوران غیبت امامش زندگی می کند باید به دین خود متمسک شود (چنگ زند)؛ یعنی توجه مضاعفی به مباحث دینی و آموزه های دینی در این دوران داشته باشد. حالا این روایات را در کنار روایات مربوط ماه رجب قرار دهید که در آن به سر می بریم.

کارشناس مهدوی تاکید کرد: ماه مبارک رجب این موقعیت را برای ما ایجاد می کند که با شب زنده داری، استغفار، ذکر الهی و عبادت های دیگر، روحیه ورع و پرهیز از گناه را در خود تقویت کرده و متخلق به حسن خلق و حسن معاشرت با دیگران شویم. این ایام، ایام مناسبی است که بتوانیم این خصایص را در خود نهادینه کنیم.

وی در ادامه به برخی از علایم ظهور و ارتباط آن با ماه رجب اشاره و خاطرنشان کرد: هنگامی که ماه رجب از راه می رسد، منتظران ظهور شوق و شعف دیگری نیز دارند؛ چرا که بر اساس برخی روایات که در رابطه با علایم حتمی ظهور - که قبل از فرج حتما رخ می دهند -  در آن ها صحبت شده است، برخی از این علایم در ماه رجب آغاز می شوند از جمله آن ها موضوع خروج سفیانی است که طبق روایات در ماه رجب اتفاق می افتد. لذا هنگامی که ماه رجب فرا می رسد یک امید مضاعف برای منتظران با خود به همراه دارد که بتوانند با مشاهده ی به وقوع پیوستن این علایم حتمی، منتظر تحقق ظهور باشند. بنابراین ماه رجب از این جهت نیز برای منتظران ماه خاصی است که انتظار اتفاقات ویژه ای را در این ماه دارند.

خبر گزاری صدق ؛ به نقل از شبستان : سید رضی موسوی گیلانی، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی در رابطه با چگونگی داشتن سالی مهدوی تصریح کرد: روایتی از امام صادق علیه السّلام نقل است که فرمودند: «ما مِن يَومِ نَيروزٍ إلاّ و نَحنُ نَتَوقَّعُ فِيهِ الفَرَجَ لأِنَّهُ مِن أيّامِنا و أيّامِ شِيعَتِنا؛هيچ نوروزي نيست مگر آن كه ما در آن روز منتظر فرج [ظهور قائم آل محمّد صلي الله عليه و آله] هستيم؛ چرا كه نوروز از روزهاي ما و شيعيان ماست.» این روایت در مستدرك الوسائل، جلد 6، صفحه 352 آمده است.

وی افزود: وجود اینگونه روایات چشم اندازی برای شیعیان و مسلمانان است که در هر فرصت، حتی فرا رسیدن سال نو توجه به امام معصوم علیه السلام را مدنظر داشته باشند. همچنین این روایت تاکیدی بر این موضوع است که با توجه به اینکه شیعه امام (ع) را باطن عالم می داند و معتقد است که توجه به امام متن هدایت است، افرادی که درباره فقدان و عدم حضور امام می اندیشند در سال جدید نیز به مانند سال های گذشته متوجه امام عصر (عج) باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به جایگاه و مقام امامت در آموزه های دینی گفت: اگر شیعه را به مثابه یک خیمه تصور کنیم که ستون هایی داشته باشد، ستون اصلی آن وجود مبارک امام عصر(عج) است. به همین جهت توجه به حضرت حجت (عج) - به هر نحوی که از آن تعبیر به توجه می شود- می تواند در سال نو، سرلوحه کار مسلمانان و شیعیان قرار گیرد.

موسوی گیلانی در رابطه با راهکارهای عملی در این زمینه تصریح کرد: تفاوتی میان اخلاق و تربیت وجود دارد که نباید از آن غافل شد. یک وقت من به فرزندم توصیه می کنم که به عنوان مثال دروغ نگوید؛ این یک توصیه اخلاقی است. اما گاهی شرایط را به گونه ای فراهم می کنم و یا او را به نحوی تربیت می کنم که به شکل عملی در زندگی دروغ نگوید که این مفهوم تربیت است.

وی یادآور شد: امروز مسلمانان فراتر از یک توصیه اخلاقی نیاز به تربیت دارند. اما نفس «توجه داشتن نسبت به امام» یک نوع تربیت شدن است. اینکه فردی در درون خود به امام توجه داشته باشد یک نوع تربیت است؛ صدرالدین همدانی در کتاب خود- که در عصر غیبت آن را نگاشته- شیعیان را نسبت به چند مسئله توصیه کرده است که بایست چنین اعمالی را انجام دهند از جمله توصیه می کند که برای امام عصر (عج) صدقه بدهید، انفاق کنید و یا کارهای خوب انجام داده و به حضرت (عج) هدیه نمایید. انجام این اعمال، یک خصلت برجسته در انسان است، اما همین نفس توجه قلبی و یاد امام در کنار عمل نیز بسیار مهم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان در پایان خاطرنشان کرد: شما زمانی می توانید به کسی بگویید من به یاد تو هستم که واقعا آن فرد را در خاطر خود داشته باشید این مفهوم یاد کردن است. به نظر می رسد اگر کسی یاد حضرت حجت (عج) را با خود داشته باشد چه در عمل و چه در کارهای روزمره، همیشه متوجه حضرت مهدی (عج)‌ خواهد بود. به عنوان مثال مادری که فرزندش در بیمارستان بستری می شود و دلواپس اوست به هر کار دیگری که مشغول باشد از آشپزی، خانه داری و … باز تمام فکر و ذهن او معطوف به آن فرزند است. بنابراین میزان یاد کردن امام معصوم (ع)‌ رابطه متقابلی با میزان ارادت مسلمانان به حضرت ولی عصر (عج) دارد به هر میزان که محبت افزون باشد انسان کارهای خود را بیشتر به سمت و سوی حضرت مهدی (عج)‌ می برد.

صفحه‌ها

Subscribe to RSS - اخبار مهدویت

دسته بندی