نام کتاب: آتش سرسبز؛ غیبت پیامبران

نویسنده: علی باباجانی

همکار هنری: کوثر رضایی

ناشر: کتاب جمکران

سال انتشار: 1396

نوبت چاپ: اول

تعداد صفحه: 16

شابک: 9789649735030

زبان کتاب:  فارسی

نوع جلد: معمولی

 

موضوع غایب شدن ولی خدا از دسترس مردم، در طول تاریخ سنت الهی بوده است. و خداوند زمانی مردم را به غیبت پیامبر دورانشان امتحان می‌کرد تا هم سطح دینداری آنان مشخص شود و یا آزمایش شوند و یا حکمت دیگری داشته است. برای آشنا شدن کودکان با موضوع غیبت حضرت حجت(عج) یکی از روش‌ها مقایسه داستان پیامبران با زندگی حضرت از دریچه وجود مفهوم غیبت در زندگی آن‌ها است. در این مجموعه داستان غیبت ۸ پیامبر از پیامبران الهی که به نوعی در مسیر رسالتشان غیبت وجود داشته است به صورت داستانی بیان شده است. داستان غیبت حضرت ادریس(ع)، حضرت نوح(ع)، حضرت ابراهیم(ع)، حضرت یوسف(ع)، حضرت موسی(ع)، حضرت صالح(ع) حضرت یونس(ع) و حضرت عیسی(ع) در این مجموعه روایت شده است.

نام کتاب: طاووس بهشتیان

نویسنده: محمد رضا کریمی

ناشر: دلیل ما

سال انتشار: 1390

نوبت چاپ: دوم

قیمت: 4000 تومان

تعداد صفحه: 252

شابک:  ۹۷۸۹۶۴۳۹۷۶۸٠۴

زبان کتاب:  فارسی

نوع جلد: شومیز

 

کتابی است مشتمل بر بیان زندگانی و شخصیت امام عصر(عج) از ولادت تا ظهور و بررسی مبحث رجعت.تمامی مطالب کتاب مستد به روایات و احادیث از منابع معتبر است و جای جای آن با ذکر اسنادی از منابع اهل سنت آنان را نیز به پذیرش مطالب ترغیب کرده است. کتاب حاضر با پیش گفتاری در مبحث امامت، به احادیث ارزشمندی در مورد مقام رفیع امام معصوم(ع) مزین است.

فصل های کتاب عبارتند از: اثبات وجود امام دوازدهم و بیان مسئله غیبت؛ غیبت صغری و کبری و معرفی شخصیت والای نواب اربعه؛ ماجرای ازدواج امام حسن عسگری(ع) با نرجس خاتون؛ کیفیت ولادت امام زمان(عج)؛ معرفی و بررسی برخی از اسما و القاب آن حضرت؛ شروع امامت صاحب الزمان(عج) و بیان برخی معجزات از آن حضرت؛ شرح داستان برخی از بار یافتگان آن حضرت؛ سر غیبت حضرت ولی عصر(ع)؛ وظایف مومنین در زمان غیبت؛ حقیقت انتظار به عنوان یکی از وظایف مهم مومنین؛ علائم ظهور صاحب الزمان(ع)؛ رجعت وبررسی اثبات آن.

عنوان کتاب: حجت به چه معناست؟

موضوع: مهدویت

نویسنده: سید عبد المجید فلسفیان

ناشر: مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن

تعداد صفحات: 233

فرمت:pdf  

 

 

 

کتابی که پیش رو دارید ثمره تلاشی مختصر برای نمایاندن چهره پرنور امام زمان(علیه السلام) از لابلای سخنان نورانی مولای متقیّان(علیه السلام) است.

تحقیقی در واژگان حجیّت و حجّت، مقدمه ای برای بررسی مقام و موقعیّت ویژه حجّت باقیه الهی، حضرت بقیة اللّه «عجل اللّه تعالی فرجه الشریف» وبرشماری ویژگی های اخلاقی ورفتاری او از نگاه امیرالمؤمنین(علیه السلام)است، چنانکه ذکر ویژگی های غیبت، ابعاد انتظار، صفات منتظران، نشانه های ظهور و پیامدهای ظهور با بهره گیری از کلام آن بزرگوار، مقدّمه ای برای شناخت آثار و برکات وجودی امام زمان(علیه السلام) در تحقق وعده های الهی نسبت به حفظ وحمایت از دین و حاکمیت بخشیدن به قرآن و ولایت، وجهان گیر وجاودانه شدن حکومت توحید است.

عناوین اصلی عبارتند از:

معنای لغوی حجّت؛ معنای اصطلاحی حجّت؛ نیاز انسان به حجّت و لزوم آن؛ ادلّه عقلی اثبات حجّت؛ ضرورت شناخت؛ شناخت حضوری؛ ضرورت حجّت در قرآن؛ ضرورت وجود حجّت؛ هدفداری انسان؛ همیشگی و پیوستگی حجّت؛ پیوستگی حجّت در قرآن؛ پیوستگی حجّت در سوره مؤمنون؛ سوره رعد و پیوستگی حجّت؛ استمرار و دائمی بودن حجت و بررسی ان در نهج البلاغه؛ خطبه 91؛ خطبه 94؛ خاتمیت پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم)؛ چرا خاتمیت؟؛ چرا خاتمیت و انقطاع وحی؟؛ ویژگی های حجّت های بعد از رسول(صلی الله علیه وآله وسلم)؛ ویژگی های اهل بیت(علیهم السلام) در دومین خطبه؛ وجود خداوند و توحید او؛ چگونگی ارتباط انسان با خدا؛ هدف پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم)؛ جاهلیت دوم؛ مقایسه راه شناخت؛ راه های شناخت ائمه(علیهم السلام)؛ ائمه(علیهم السلام) میزان حق؛ شیوایی کلام ائمه(علیهم السلام)؛ خطبه 105؛ مسئولیت امام پس از رسول(صلی الله علیه وآله وسلم)؛ وظیفه مردم در برابر امام؛ تشکیل حکومت دینی؛ نَسَب ائمه اطهار(علیهم السلام)؛ حجّت های بعد از رسول از چه تباری هستند؟؛ آخرین حجّت؛ وصیت امام به کمیل؛ علم معیار دسته بندی ها؛ کمی عالِم و متعلّم و زیادی نابخردان؛ برتری علم بر ثروت؛ سرانجام عالِم و سرمایه دار؛ گروه های مختلف مردم در زمان امیرالمؤمنین(ع)؛ حجت های بعد از رسول(صلی الله علیه وآله وسلم) ظاهر و پنهان؛ دوران ائمّه(علیهم السلام) به سه دوره تقسیم می شود؛ بنی عباس و حجّت دوازدهم(ع)؛ فلسفه غیبت؛ شمار ائمه اطهار و جایگاه آنان؛ نقش ائمه(علیهم السلام)؛ علم امام؛ صفات حجج؛ اشتیاق علی(ع) برای دیدار آنها؛ برخورد مردم با حجّت های بعد از رسول(علیهم السلام) حکمت؛ نوید به حکومت مهدی(ع) حکمت 209؛ منتظران راستین؛ زمان ظهور؛ برخورد مردم هنگام ظهور؛ خطبه 138؛ جهت یابی انسان توسط حضرت مهدی(ع)؛ انسان آخر الزمان و قرآن؛ مهدی(ع) و قرآن؛ جهان در آستانه ظهور؛ دعوت سروش آسمانی به مهدی(ع)؛ زمین و حضرت صاحب الزمان(ع)؛ اولویت های سیره مهدی(ع)؛ تشریح جنگ سفیانی؛ مسئولیت انسان در فتنه ها؛ انحراف در عصر غیبت؛ سیره حضرت مهدی(ع)؛ مخفی بودن حضرت مهدی(ع)؛ صفات یاران مهدی(ع)؛ خطبه 100؛ اقدام رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) برای بعد از خود؛ پایان غیبت؛ اولین اقدام؛ دومین اقدام؛ انسان های غیر منتظر؛ چرا مأیوس نباشیم؟!؛ خطبه 182؛ حکومت حافظ حکمت؛ آداب فراگیری حکمت؛ حکمت تنها مطلوب مهدی(ع)؛ زمان غربت مهدی(ع)؛ مهدی بقیه الله.
ضمیمه ها:
دریافت فایل با فرمت pdf  حجم فایل:  -1 bytes

عنوان کتاب: پرچم هدایت، سیمای شکوهمند حضرت مهدی (عج)

موضوع: مهدویت

نویسنده: محمدرضا اکبری

ناشر: قم، مسجد مقدس جمکران

نوبت: چاپ چهارم، 1386

تعداد صفحات: 176

فرمت: pdf

 

ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار در کشور جمهورى اسلامى ایران که منصوب به حضرت صاحب الزمان حجه بن الحسن العسکرى - عجل الله فرجه الشریف - مى‏باشد، از امور لازم و ضرورى است.

جوانان عزیز که مشتاق سیراب شدن از چشمه زلال معارف اسلامى مى‏باشند را باید با برنامه‏ریزى و دقت به سوى اسلام ناب محمدى‏صلى الله علیه وآله که در فقه جعفرى تبیین گردیده، راهنمایى نمود تا آن عزیزان که جوهر وجودشان به برکت جلسات و شرکت در نشست‏ها و مجالس مذهبى شکل گرفته است را چون فولادى مقاوم در برابر دشمنان اسلام ساخته و پرداخته شوند.

عناوین اصلی عبارتند به شرح زیر می باشند:

فصل اوّل: از طلوع تا غیبت ؛ فصل دوم: امام مهدی علیه السلام در آینه وحی ؛ فصل سوم: عصر غیبت؛ فصل چهارم: وظایف شیعه در عصر غیبت‏؛ فصل پنجم: نشانه‏ های غیر حتمی ظهور؛ فصل ششم: نشانه‏ های حتمی ظهور؛ فصل هفتم: یاران امام مهدی‏ علیه السلام؛ فصل هشتم: ظهور و قیام پیشوای جهان؛ فصل نهم: تحولات عصر ظهور؛ فصل دهم: حکومت امام مهدی‏ علیه السلام؛ فهرست منشورات مسجد مقدّس جمکران؛ پی نوشت ها.

ضمیمه ها:
دریافت فایل با فرمت pdf  حجم فایل:  -1 bytes

جامعه مهدی پسند، همان جامعه خداپسند می باشد.

به گزارش خبرگزاری کانون وارثان انتظار، به نقل از خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس: آیت‌الله نجم‌الدین طبسی استاد خارج مهدویت حوزه علمیه قم با اشاره به اعتقاد همه انسان‌ها به وجود منجی آخرالزمان(عج)  گفت: همه مظلومان عالم، هرچند ممکن است بیانشان با هم متفاوت باشد اما آنچه که در ته دلشان دارند همان منجی است و انتظار ظهور امام زمان علیه‌السلام را دارند.

وی با بیان اینکه پیروان مکتب اهل بیت (ع) انس،‌ تعلق‌خاطر، علاقه و ارتباط بیشتری به امام زمان و اهل بیت رسول‌الله (ص) دارند، اظهار داشت: فرهنگ ما فرهنگ ارتباط با اهل بیت (ع) بوده و منشأ همه زیارت‌ها، توسل‌ها و مجالس روضه و جشن‌های اهل بیت (ع‌) در میان شیعیان، متعلق به اهل بیت (ع) است و یا اینکه این امور، اسباب تعلق بیشتر به اهل بیت(ع) می‌شود از همین رو وظیفه بیشتری هم نسبت به سایر انسان‌ها در خصوص حضرت حجت(عج) دارند؛ هر که در این بزم، مقرب‌تر است جام بلا بیشترش می‌دهند.

استاد خارج مهدویت حوزه علمیه قم تصریح کرد: منتظران واقعی ظهور حضرت مهدی(عج) باید سختی‌ها را متحمل شده، جا نزنند، عقب‌نشینی نکنند،‌با یک تشر یا تهدید دشمن با یک شبهه پراکنی دشمن هرگز جا خالی نمی‌کنند، این وظیفه ما در دوران ظهور است دورانی که گوش شنوا برای شنیدن حق و حقیقت کمتر است.

وی ادامه داد: دوران غیبت امام زمان(ع) دورانی است که طبق روایات بیان کرده‌اند: نه بزرگ به کوچک رحم می‌کند نه کوچک به بزرگ، در چنین دورانی که حکومت‌ها، سردمداران ظالم به خیال خودشان اداره جهان را به دست دارند در چنین دورانی است که پیروان مکتب اهل بیت (ع) است که در اقلیت هستند این اقلیت در هجمه سنگین ادیان دیگر قرار دارند اما خداوند متعال در قرآن کریم، بشارتی به این گروه اقلیت داده است «کَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثیرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ»؛ گروه‌های کمی بودند که به اذن خداوند بر عده بسیار پیروز شدند.

آیت‌الله طبسی با اشاره به وظایف منتظران در دوران غیبت، عنوان کرد: وظیفه اول پیروان مکتب اهل بیت (ع) این است که هرگز به خودشان روح یأس و ناامیدی را راه ندهند؛ خوشبختانه ما اکنون از امنیت خوبی برخوردار هستیم هر کسی اگر بخواهد که نگاه چپ به استقلال کشورمان بیندازد چشمانشان را از حدقه بیرون می‌آوریم و کسی جرأت توطئه‌چینی علیه ما را ندارد اما به هر حال نباید شیعیانی که در کشورهای دیگر هستند احساس کنند که دنیا به آخر رسیده است بلکه وظیفه ما در این است که محکم بایستیم و با اطمینان خاطر در راستای هدفمان گام برداریم و بدانیم که این‌ها یک جولانی بیش نیست.

وی خاطرنشان کرد: بالأخره این حاکمیت‌ها و این ظلم و جنایتِ جنایتکاران، ایامی کوتاه پایدار نخواهد ماند اما دولت، همان دولت آقا امام زمان (عج) است که قطعاً تشکیل خواهد شد حتی اگر یک روز هم از عمر دنیا باقی مانده باشد آن حکومت تشکیل خواهد شد لذا این روح امید باید همیشه در مردم وجود داشته باشد.

این استاد خارج مهدویت حوزه علمیه قم ابراز داشت: وظیفه دوم منتظران ظهور حضرت مهدی(عج) این است که تلاش کنیم جامعه را آنچنان که امام زمان(ع) می‌پسندد بار بیاوریم، جامعه مهدی‌پسند همان جامعه خداپسند است ما از خودمان شروع کنیم خودمان جوری حرکت کنیم، رفتارمان، کردارمان، وضعیت لباس پوشیدنمان، خوراک و وضعیت اداره‌هایمان، برخورد با خانواده و با همسایه و در هر کجا هستیم طوری رفتار کنیم که مهدی‌پسند باشد و در واقع مردم را با رفتار، عمل و گفتارمان به سوی فرهنگ مهدوی جذب کنیم.

وی با بیان اینکه آقا امام زمان (عج) مأموریتی که از جانب خداوند عزوجل به ایشان واگذار شده، احیای سنت رسول‌الله (ص) و احیای تعالیم قرآن است، گفت: ما هم اگر می‌‌خواهیم جامعه‌ای باشیم، انسان‌هایی باشیم که امام زمان گوشه چشمی به ما نظر کند باید ما هم در این مسیر گام برداریم، یعنی  اینکه تعالیم و سنت رسول‌الله(ص) که در روایات گوناگون به دست ما رسیده است ابتدا خودمان با این سنت آشنا شویم و به آنها عمل کنیم سپس به تبلیغ و ترویج فرهنگ مهدوی بپردازیم.

عنوان کتاب: تاریخ عصر غیبت کبری

موضوع: مهدویت
نویسنده: سید منذر حکیم

ناشر: تهران، بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود علیه السلام

تعداد صفحات: 113 صفحه
فرمت: pdf

 

 

نویسنده کوشیده است با استفاده از مباحث تاریخی و روایی به بررسی تاریخ عصر غیبت پرداخته است.

عناوین اصلی عبارتند از:

تبیین موضوع، اهداف، قلمروها و ویژگی های بحث؛ اهداف و رسالت بحث های تاریخی؛ قلمروهای بحث های تاریخی عصر غیبت کبری؛ ضرورت بحث و اهمیت تاریخ عصر غیبت کبری؛ چالش های بحث در تاریخ عصر غیبت کبری؛ تاریخ زندگانی امام مهدی در عصر غیبت کبری؛ غیبت کبری در احادیث پیامبر خاتم؛ غیبت کبری در احادیث اهل بیت عصمت؛ یک قرن زمینه سازی عملی برای غیبت کبری؛ تفسیر و تبیین مفهوم غیبت؛ غیبت از دیدگاه شهید سید محمد صدر؛ غیبت به معنای ناشناس بودن و ... .

ضمیمه ها:
دریافت فایل با فرمت pdf  حجم فایل:  -1 bytes

عنوان کتاب: آف‍ت‍اب‌ ولای‍ت

موضوع: مهدویت
نویسنده: م‍ح‍م‍دت‍ق‍ی‌ م‍ص‍ب‍اح‌‌ ی‍زدی

نشر: ق‍م‌، م‍وس‍س‍ه‌ آم‍وزش‍ی‌ و پ‍ژوه‍ش‍ی‌ ام‍ام‌ خ‍م‍ی‍ن‍ی‌(ره‌)

نوبت: چاپ پنجم، پاییز 1386

تعداد صفحات: 183 صفحه
فرمت: pdf

 

 

کتاب «آفتاب ولایت» نتیجه کاوش در مجموعه سخنرانی ها حضرت استاد محمدتقی مصباح یزدی «حفظه الله» است که در موضوع مهدویت، به طور پراکنده در طول سالیان گذشته ایراد شده و اکنون در قالب 14 موضوع اصلی توسط حجه الاسلام آقای حیدری سامان یافته است. بنای تدوین این گفتارها، حفظ چارچوب اساسی و سیر منطقی هر سخنرانی بوده و هر جا نیازی به توضیح، تحقیق یا مستند سازی بوده، در پاورقی ذکر شده است.
گفتار اول: «منشور محبت و معرفت1» رابطه معرفت و محبت سلسله مراتب محبت و معرفت به امام زمان (علیه السلام).
گفتار دوم: «منشور محبت و معرفت 2» ضرورت شناخت امام زمان (علیه السلام)، ناتوانی بشر از معرفت امام زمان (علیه السلام) و... .
گفتار سوم: «منشور محبت و معرفت 3» نعمت وجود امام و ناتوانی از شکر آن، ناتوانی از معرفت امام زمان (علیه السلام)، بی نهایتی مراتب معرفت به امام زمان (علیه السلام) راه افزون سازی معرفت به امام زمان (علیه السلام).
گفتار چهارم: «منشور محبت و معرفت 4» مقام های امام زمان (علیه السلام)، اسوه پذیری و پیروی بهترین شیوه تربیتی و... .
گفتار پنجم: «منشور محبت و معرفت 5» محبت کافران و منافقان به پیشوایان باطل، محبت مؤمنان به خدا و اولیای خدا، لزوم فهم دقیق روایات مربوط به امام عصر (علیه السلام)، توطئه دشمنان برای تسلط بر شیعیان.
گفتار ششم: «منظومه ولایت 1»، ضرورت ولایت، ابعاد، مراتب و آثار ولایت، رابطه ولایت خدا با ولادت معصومان (علیهم السلام) رابطه محبت با ولایت، راه های تقویت رابطه ولایی با امام زمان (علیه السلام).
گفتار هفتم: «منظومه ولایت 2» جمکران جذبه گاه ولایت، سفارشاتی به جوانان امام زمان (علیه السلام) از منظر اهل سنت، طول عمر حضرت، حکمت غیبت، وظیفه ما در دوران غیبت.
گفتار هشتم: «منظومه ولایت 3» عظمت و شکوه مقام امام زمان (علیه السلام) ولایت تکوینی و تشریعی امام زمان(علیه السلام)، نحوه ارتباط ولایی با امام زمان (علیه السلام).
گفتار نهم: «منظومه ولایت 4» محبت حضرت به شیعیان،شرط وفاداری در برابر محبت امام زمان (علیه السلام)، شرط رسیدن به ولایت خاص امام زمان (علیه السلام)، وظیفه جوانان در برابر فتنه های آخرالزمان.
گفتار دهم: «مهدی باوری و آثار آن» مهدی باوری از دو منظر اهل تسنن و شیعه، تأثیر مهدی باوری در زندگی فردی و اجتماعی، حقیقت شیعه بودن برای امام زمان (علیه السلام).
گفتار یازدهم: «یاوران امام زمان (علیه السلام)» ویژگی یاران امام زمان (علیه السلام) ملاک یاری رسانی الهی، وظیفه ما در آخرالزمان و... .
گفتار دوازدهم: «فلسفه غیبت» پیش فرض های غیبت، ابعاد غیبت هدف از آفرینش انسان، هدف از بعثت انبیا، هدف از رسالت اوصیا، تعداد امامان و علت آن، حکمت غیبت امام دوازدهم ((علیه السلام)).
گفتار سیزدهم: «وظیفه شیعیان در دوران غیبت» وظیفه عالمان در عصر امام زمان (علیه السلام)، وظیفه شیعیان در مقابله با دشمنان.
گفتار چهاردهم: «آسیب شناسی اهداف امام زمان (علیه السلام)» بزرگ ترین موانع در برابر اهداف امام زمان (علیه السلام) شیوه های نو مبارزه با اهداف امام زمان (علیه السلام).

ضمیمه ها:
دریافت فایل با فرمت pdf  حجم فایل:  -1 bytes

شهید علی اشمر:

مولای من، یا صاحب الزمان (عج)!

چقدر آرزو داشتم که شهادتم در مقابل دیدگان و وجود مبارک شما باشد، ولی طولانی بودن غیبت شما و اشتیاق من به مولا و سرورانم و اجداد پاکت، موجب شد که نتوانم بیش از این در انتظار بمانم. از خداوند می خواهم که با این شهادت، اجر شهادت در رکاب شریف شما را به من عطا فرماید. (1)

 

شهید سید هادی نصر الله:

به شما توصیه می کنم، که سخنان و کلام رهبر حزب الله را به خوبی گوش کرده و به آن عمل کنید، و از تکلیفی که حضرت امام خامنه ای و دبیر کل حزب الله جناب سید حسن نصرالله بر دوشتان گذاشته اند، به خوبی مراقبت و حمایت کنید، که اطاعت شما از آنان، اطاعت از امام مهدی منتظراست. (2)

 

علی بسطامی:

خدایا ما را حسینی گردان به راه حسین. بر عشق حسین. بر کربلای حسین. بر پاسداری حسین. خدایا بهشت را نمی خواهیم جوار حسین علیه السلام را می خواهیم. ما را به جوارش برسان و فرزند حسین را تا قیام مهدی (عج) و رسیدن به کربلای حسین علیه السلام و فتح قبله گاه اول مسلمین محفوظ بدار. (3)

 

شهید مهندس غلامرضا سیاه کمری:

سپاه آن است که عارف عاشق جماران آرزو می کرد که ای کاش پاسدار بودم. قدر سپاه را بدانید. شما خوب می دانید، اگر ارتشی باشد که امام زمان (عج) بخواهند فرماندهی ان را به عهده بگیرند فقط و فقط سپاه است. (4)

 

شهید مرتضی آوینی:

غروب نزدیک می شود و انتظاری خوش، دل بی تاب تو را در خود می فشارد. این نخلستان ها مرکز جهان است و اگر باور نداری، خود به خیل این یاوران صاحب الزمان بپیوند تا دریابی که چه می گویم. مگر نه این است که زمان در کف صاحب الزمان است و اینان نیز یاوران او؟ مگر نه این چنین است که خداوند انسان را برای خلیفة اللهی آفریده است؟ و مگر نه این چنین است که انسان را عبودیت حق به خلیفة اللهی می رساند؟ (5)

پی نوشت ها:

1- پنجاه سال عبادت ( گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی )، ص 124.

2- همان ، ص 112.

3- همان، ص 145.

4- همان، ص 149.

5- همان، ص 155.

اولین برکت انتظار
اولین برکت انتظار فرج، وقتی خواهد بود که انسان منتظر بفهمد چه نوع ظلمتی جلوی ظهور نورانی امام را گرفته و موجب شده که امام همچنان در غیبت باقی بمانند. انسان ها باید در گره زدن جان خود به خدا نقشی فعال داشته باشند و این کار با کمک امامی معصوم که واسطه بین انسان ها و خداوند است انجام می گیرد (1) و در این حالت است که انتظار با تمام شور و حرارت شروع می شود و انسان ها از جهان مادی و ماشینی شده فاصله می گیرند، زیرا: «ساکنان جهان ماشینی، با همه چیز مثل ماشین رفتار می کنند، آنان طبیعت را سرد و بی عاطفه می یابند و خودشان هم مثل آن می شوند.» (2)
کسی که با فرهنگ انتظار آشنا باشد ظلمات زمانه بر او حاکم نمی شود؛ چنین کسی بدون آن که به غاری پناه ببرد، در جامعه به وظیفه خود مشغول است و در عین حال، مواظب است که گرد و غبار ظلمانی آخرالزمان بر او ننشیند، زیرا او می داند که از یک طرف، خداوند چه شرایطی را با حاکمیت امام معصوم، برای بشریت رقم خواهد زد و از طرف دیگر، می بیند که با غیبت امام معصوم (ع) چگونه باطل، جای حق را گرفته است. چنین انسانی می تواند خودآگاهی و دل آگاهی لازم را به مردم زمانه خود نیز بدهد.
تا بفهمد چگونه گرفتار ظلمات زمانه شده اند و راه برون رفت از این شرایط چیست؟
رمز ورود به فرهنگ انتظار
انسانی که منور به نور بصیرت شد، می داند که مشکل اصلی کدام است و چه نوع زندگی را باید مد نظر انسان ها قرار دهد. در آن صورت است که معلوم می شود اشکال اساسی وضع موجود جهان چیست و چرا مشکلاتی مثل بیکاری و مواد مخدر گریبان بشریت را گرفته و چرا هر چه تلاش می شود هیچ راهی برای برون رفت از آنها پیدا نمی شود. اگر به خوبی روشن شد که ظلمات آخرالزمان به چه معنی است، آن افق نورانی شروع به طلوع می کند و انسان وارد فرهنگ انتظار می شود و چنین حالتی یقیناً به ظهور حضرت صاحب الامر(ع) ختم خواهد شد؛ چون انتظار، به معنی حقیقی آن، پدیدار شده است.
اگر مشکلات اصلی بشر امروز، صرف بیکاری و فساد جوانان و مواد مخدر و امثال اینها باشد که هر انسان معمولی هم می تواند آنها را به عنوان یک مشکل بفهمد و برای رفع آنها تلاش کند و خواستار جامعه ای خالی از آنها باشد. ولی آن چیزی که اولیای الهی می فهمند و منتظر آن هستند، چیز دیگری است، بسیار بالاتر از این نوع خواسته ها، در همین رابطه، باید آن حجابی که روح ایمان را در صدر اسلام پوشانده بشناسیم تا به آن نحو که مقام معظم رهبری (رحمه الله) ترسیم کردند وارد فرهنگ انتظار شویم و بفهمیم که چرا ائمه (ع) تلاش کردند تا «اسلام را به همان مسیری که پیغمبر پیش بینی کرده بودند، برگردانند».(3)
فرهنگ غرب ظلمت نهایی آخر الزمان
از آخرین پیام رسمی امام خمینی (ره) در تاریخ 2 / 1 / 1368 چنین برداشت می شود که ظلمت نهایی که در آخر الزمان رخ می نماید، خود را در فرهنگ غرب استکباری نشان داده و همه ظلمات ممکن را به صحنه آورده و این غیر از ظلمی است که محمد علی شاه و یا مظفر الدین شاه انجام دادند. نه آن ظلمت ها، ظلم آخر الزمانی بود و نه مقابله با آنها به اسم فرهنگ انتظار و عزم برای زمینه سازی حاکمیت حضرت ولی عصر (عج) انجام شد. به همین جهت، ملاحظه فرمودید که با رفع ظلم قاجار، رضاخان و سلسله پهلوی ظهور کرد و اکثریت جامعه، در ابتدای امر، نتوانستند متوجه ظلمات او شوند، زیرا با فرهنگ انتظار به مقابله با سلسله قاجار نرفته بودند.
امام خمینی( رحمه الله) به ما نشان دادند، طاغوتی که باید با تمام وجود با آن مقابله کنیم و حکومت جهاني حضرت مهدی (عج) را جایگزین آن نماییم. در فرهنگ غرب ظهور کرده و آن نور حقیقی هم که باید با این ظلمت درگیر شود، در دست ما است. ایشان در همین رابطه می فرمایند: «انقلاب مردم ایران، نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت (عج) است».(4)
رسالت اصلی انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی به یک انقلاب جهانی نظر دارد که توسط صاحب الامر (عج) به وقوع می پیوندد. و به تعبیر حضرت صادق (ع) «ان قائمنا اذا قام اشرقت الارض بنور ربها.(5) هنگامی که قائم ما قیام کند، زمین به نور پروردگار روشن می شود و تاریکی یکسره از بین می رود.» لازمه این قیام، انقلابی است که تمام مناسبات فرهنگ استکباری را در هم بریزد.
از آن جایی که انقلاب اسلامی ایران، نقطه شروع انقلاب حضرت مهدی (عج) است، باید با همان روش حضرت بقیه الله (عج) را با فرهنگ استکباری روبه رو شود؛ یعنی نفی فرهنگ کفر و نه مدارا با آن. چون بنا به فرمایش حضرت امام خمینی (ره) باید به ایجاد حکومت جهانی اسلام فکر کنیم و این با مدارا با فرهنگ کفر ممکن نیست. ایشان می فرمایند: «باید دولت جمهوری اسلامی تمام سعی و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنماید. ولی این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است منصرف کند.» (6) همچنین ایشان در سخن هشدار گونه ای خطاب به مسئولان فرمودند: «مسائل اقتصادی و مادی، اگر لحظه ای مسئولین را از وظیفه ای که بر عهده دارند، منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد.» (7)
پس غفلت از مقابله با جهان استکباری، اولاً خطری بزرگ پیش می آورد و بعد روحی و تربیتی جامعه را از حماسی بودن به خوشگذرانی و رفاه طلبی تغییر می دهد؛ ثانیاً خیانتی عظیم محسوب می شود چون در حقیقت، پشت کردن به هدف اصلی انقلاب اسلامی است. زیرا با شروع انقلاب اسلامی، شرایط برای کنار زدن پرده ای که بین ما و امام زمان (عج) قرار دارد به خوبی فراهم شده است. به همین علت باید فعالیت ها را در نفی ظلمات روح استکباری و ایجاد حکومت جهانی اسلام شروع کرد و این به معنی درگیری نظامی با جهان استکبار نیست، بلکه کافی است با روحیه انتظار، چشم ها را به چیزی بالاتر از آنچه غرب استکباری، زندگی می نامد، بدوزیم و این راه ظلمانی را نفی کنیم که این بزرگ ترین قدم و سخت ترین آن است و کم هزینه هم نیست.
آثار توجه به رهنمودهای حضرت امام (ره)
به خوبی روشن است که هر اندازه به امام خمینی (ره) و رهنمودهای او نزدیک شویم، حجاب بین خود و امام عصر (عج) را کم کرده ایم و به دنبال آن، جامعه از پرتو انوار حضرت صاحب الامر (عج) در جای جای زندگی فردی و اجتماعی بهره مند، و زمینه ظهور فراهم تر خواهد شد. در مقابل، به هر اندازه که از امام خمینی (ره) و راهی که جلوی ما گشوده است دور می شویم، حجاب بین خود و حضرت صاحب الامر (عج) را بیشتر خواهیم کرد.
ملاحظه فرمودید که در هشت سال دفاع مقدس، چگونه نور وجود حضرت امام زمان (عج) به نحوی خاص احساس می شد، ولی همین که به اسم و برای سازندگی و اصلاحات و غیره به ظلمات فرهنگ غرب نزدیک شدیم غیبت ایشان شدیدتر شد. نور ظهور امام زمان (عج) مثل نور خداوند است؛ خداوند جلوه ای می کند، اگر قلب آماده باشد جلوه ای دیگر می نماید، باز اگر قلب آماده تر شود، جلوه بیشتری می کند، تا آن جا که ان شاء الله قلب انسان محل ظهور نهایی انوار خداوند می شود ظهور و فرج حضرت صاحب الامر (عج) نیز نهایتی دارد که وقوعش در آخرالزمان است، اما نوع ارتباط ها و شرایط اجتماع، ظهور را شدت و ضعف می بخشد.
راه انتظار، راه حقیقی امام (ره)
امام خمینی(ره) روشن کرده است که برای کنار زدن پرده غیبت، باید جانانه به صحنه آمد؛ چون اولاً انقلابی به وقوع پیوسته که سبک و سیاقش، مهدوی است و ثانیاً باید به فکر حکومت جهانی باشیم و در این راه بدانیم که «شکستن فرهنگ شرق و غرب، بی شهادت میسر نیست.» (8) و این است معنی انتظاری که تقدیر شیعه را تا اوج کمال، رقم می زند ایشان تأکید می کرد که فرهنگی وجود دارد که حجاب نور مهدی (عج) شده و باید با آن مقابله کرد و شاخصه آن ضد قدسی بودن آن است؛ چه در جلوه لیبرالیسم به سرکردگی آمریکا. فرهنگ غربی، نور مهدی (عج) را در حجاب نگه داشته و ذهن مردم جهان را با انواع برنامه های شیطانی در کنترل خود قرار داده است تا هرگز به حاکمیت امام معصوم فکر نکنند، اگر هم می خواهند معنویت را در زندگی خود وارد کنند، باید حاکمیت آمریکا را در دهکده جهانی بپذیرد، رجوع به حضرت مهدی (عج) تمام این حجاب ها را پس می زند و تاریخ را تا حاکمیت امام معصوم جلو می برد.
بسیار مشکل است که آدم متوجه شود روح این مسلمان نماز خوان، همان روح فرهنگ غربی است و مانع ظهور نور حضرت مهدی (عج) شده، مگر این که جایگاه حضرت مهدی (عج) را درست بشناسیم و خود را در انتظار او نگه داریم و با حاکمیت لیبرال دموکراسی غربی همه چیز را تمام شده ندانیم. در چنین شرایطی می توان فهمید که هر کس اسلامی را تبلیغ کرد که سر سازش با غرب داشت، تبلیغ او نه در فرهنگ انتظار جای می گیرد و نه نسبتی با انقلاب دارد؛ چرا که حضرت امام خمینی (ره) شاخصه انقلاب را مقابله با فرهنگ غربی تعیین فرمودند، زیرا فرهنگ مدارا با کفر، به کفر رسمیت می بخشد. و این کار یک نوع کنار آمدن با شیطان است.
فرهنگ انتظار، طریق مبارزه با جنگ نرم
با تقویت فرهنگ انتظار، نه تنها انقلاب اسلامی از غرب زدگی داخلی آزاد می شود، بلکه روحیه عبور از غرب، در تمام مردم جهان به وجود می آید به شرطی که راه امام خمینی (ره)- که همان راه واقعی انتظار است - گشوده بماند و در آن صورت است که ملت ما از جنگ نرمی که دشمن ایجاد کرده به خوبی می گذرد و دشمن را به صورتی فوق العاده مأیوس می کند. اگر می خواهید دختران و پسران و همسرانتان برایتان بمانند و دشمن، آن ها را از شما نگیرد، باید با رویکرد عبور از غرب به خط امام (ره) و اهداف انقلاب اسلامی نظر نمایید تا شما نیز شامل این روایت باشید که رسول خدا (ص) فرمودند: «افضل العباده انتظار الفرج؛ (9) برترین عبادت، انتظار فرج است.»
حضرت روح الله (ره) به ما پیام داده است که امروز، خدا ما را مسئول کرده است که راه ظهور حضرت را بگشاییم، همان طور که به عهده امام زمان (عج) این وظیفه را گذاشته که در اولین فرصت که زمینه آماده شد ظهور کند. به تعبیر ایشان: «امروز خداوند ما را مسئول کرده است. نباید غفلت نمود. امروز با جمود و سکون و سکوت باید مبارزه کرد و شور و حال و حرکت انقلاب را بر پا داشت.» (10)
حاصل سخن
در حال حاضر، جز راه امام خمینی (ره) برای ورود به اردوگاه منتظران مهدی (عج) راهی در میان نیست و تا راه امام خمینی (ره) را درست نفهمیم و در آن پرورش نیابیم، هیچ ورودی در فرهنگ انتظار نداشته ایم. اگر فرهنگ انتظار را درست بشناسیم و خود را وارد چنین فرهنگی کنیم، به خوبی احساس می کنیم که از همه جهات، تغییر کرده ایم، اعم از روحیه حماسی که در ما پیدا می شود و یا اندیشه عمیقی که در معارف اسلامی پیدا می کنیم. زیرا با فرهنگ انتظار می توان از حجاب ظلماتی آخر الزمان عبور کرد و با زندگی دیگری آشنا شد، یعنی زندگی در کنار حضرت مهدی (عج) و در کنار رسول خدا (ص) اما اگر وارد چنین انتظاری نشویم، ظلمات آخرالزمانی با ظاهر دینی اش ما را می فریبد، چنان چه پیامبر (ص) می فرمایند: «زمانی بر امت من پیش می آید که از قرآن جز نقش آن، و از اسلام جز نام آن باقی نمی ماند. مسلمان نامیده می شوند، در حالی که بیش از همه مردمان از آن دورند. مساجدشان آباد است، ولی از هدایت خالی است.» (11)
پی‌نوشت‌ها:
1. امام صادق (ع): «نحن فیما بینکم و بین الله حجاب». همان، ج 2، ص 95.
2. پروفسور ویلیام چیتیک، علم جهان و علم جان، ص 106.
3. مقام معظم رهبری «حفظه الله»، عید غدیر 1384.
4. 2/ 1/ 1368.
5. الارشاد، ج 2، ص 381.
6. 2/ 1/ 1368.
7. صحیفه امام، ج 21، ص 328.
8. صحیفه امام، ج 21، ص 327.
9. کمال الدین و تمام النعمه، ج 1، ص 287.
10. صحیفه امام، ج 21، ص 325.
11. ثواب الأعمال، ص 253.

عنوان کتاب: پیام های امام زمان علیه السلام

موضوع: مهدویت
نویسنده: م‍ح‍م‍دم‍ه‍دی‌ ت‍اج‌ ل‍ن‍گ‍رودی‌ واع‍ظ

نشر: ت‍ه‍ران‌، م‍م‍ت‍از

نوبت: 1376

تعداد صفحات: 72 صفحه
فرمت: pdf

 

 

این کتاب بیان پیام‏ های امام مهدی به شیعیان و توضیح مختصری درباره آن هاست. نویسنده با استفاده از کتاب‏ های روایی شیعه، به بیان و شرح احادیث امام مهدی خطاب به شیعیان پرداخته است. وی پس از بیان اعتقاد شیعیان و برخی از اهل سنت به امام مهدی، عناوین زیر را مورد بحث و بررسی قرار داده است: اعتقاد مسلمین درباره امام زمان حضرت مهدی؛ غیبت کبری در پیام امام زمان؛ علت غیبت امام زمان در پیام آن حضرت؛ آگاهی به اخبار جهان در پیام امام زمان؛ پیام امام زمان در رابطه با رویدادهای تازه؛ عدالت گستری در پیام امام زمان؛ انتقام گیری از دشمن در پیام امام زمان؛ قیام مسلحانه در پیام امام زمان؛ پیام امام زمان در چگونگی انتفاع از آن حضرت؛ علامت ظهور در پیام امام زمان؛ نشانه قیام امام زمان در پیام آن حضرت؛ حکومت اسلامی بدون هر گونه وابستگی در پیام امام زمان؛ اولین پیام حضرت مهدی هنگام ظهور؛ دعای تعجیل فرج در پیام امام زمان؛ نفوذ کلام امام زمان در پیام آن حضرت؛ پیام امام زمان در رابطه با منکرین وجود مقدسش؛ تسلیم در برابر امام زمان در پیام آن حضرت؛ دستیابی به ملاقات امام زمان در پیام آن حضرت؛ مدعیان دیدار در پیام امام زمان؛ حوادث غم بار در پیام امام زمان؛ شناخت حق در پیام امام زمان؛ پیام امام زمان در ناپیدا بودن مسکن آن حضرت؛ هماهنگی با امام زمان در پیام آن حضرت؛ پیام امام زمان در رابطه با حق؛ سرپرستی امام زمان در پیام آن حضرت؛ حجت روی زمین در پیام امام زمان؛ تقوا و تسلیم در پیام امام زمان؛ پیام امام زمان به کسانی که درباره آن حضرت شک دارند؛ نجات از سرگردانی در پیام امام زمان؛ امتحان الهی در پیام امام زمان؛ هدف گرایی در پیام امام زمان؛ مطرودین خدا در پیام امام زمان؛ پیام امام زمان در رابطه با گمراهی پس از هدایت؛ مبارزه با شیطان در پیام امام زمان؛ نتیجه استغفار در پیام امام زمان؛ صحت و سقم اخبار در پیام امام زمان؛ بیداری از خواب غفلت در پیام امام زمان؛ خدا محوری در پیام امام زمان؛ لعن بر ستمکاران در پیام امام زمان؛ شکایت از جاهلان در پیام امام زمان؛ رسیدگی به نیازمندان در پیام امام زمان؛ منع از سؤال بی فایده در پیام امام زمان؛ خواستن و طلبیدن در پیام امام زمان؛ پرداخت سهم امام در پیام امام زمان؛ استفاده غیر مجاز از سهم امام در پیام امام زمان؛ استفاده ناحق از سهم امام در پیام امام زمان؛ احتیاط در خوردن سهم امام در پیام امام زمان؛ دفع بلا در پیام امام زمان؛ امان و پناه اهل زمین در پیام امام زمان؛ رویداد بعد از حضرت عسکری در پیام امام زمان؛ جانشین امام حسن عسکری در پیام امام زمان؛ طلوع و غروب امام بعد از امام در پیام امام زمان؛ پناهگاه های پیاپی در پیام امام زمان؛ پیام جهانی امام زمان خطاب به ابر قدرت ها.
ضمیمه ها:
دریافت فایل با فرمت pdf  حجم فایل:  -1 bytes

صفحه‌ها

Subscribe to RSS - غیبت

دسته بندی